2017 אני סיגל הולצמן מראיינת את מר לוין יהודה מר לוין
00:00:13.400 00:00:20.500
נולד באלנשטיין שבגרמניה בשנת 1924 הראיון מטעם יד ושם ונערך בבית העד.
00:00:20.500 00:00:22.200
בוקר טוב מר לוין.
00:00:22.200 00:00:23.300
בוקר טוב גם לך.
00:00:23.300 00:00:29.200
אני אשמח לשמוע על בית הוריך ועל המשפחה עוד לפני 33
00:00:29.200 00:00:36.500
לפני עליית הנאצים לשלטון בגרמניה בוא נתחיל בשמות איך קראו לאבא זכרונו לברכה?
00:00:37.100 00:00:40.500
סיקפיט לוין
00:00:40.500 00:00:42.900
איפה הוא נולד אתה יודע?
00:00:42.900 00:00:46.700
הוא נולד באלנשטיין.
00:00:46.700 00:00:48.783
הוא נולד שם?
00:00:48.783 00:00:51.900
מה אתה יודע על ההורים שלו על סבא וסבתא מצד אבא?
00:00:51.900 00:01:02.000
יוליוס לוין זה הסבא החשוב כי הוא מאלה שעלו
00:01:02.000 00:01:11.800
לגרמניה מרוסיה והם הלכו באיזה שהוא כפר ופתחו פונדק
00:01:11.800 00:01:19.700
האבא שלו פתח שמה פונדק ואחרי
00:01:19.700 00:01:23.000
זה הוא עבר העירה
00:01:23.000 00:01:30.350
לאלנשטיין ופתח שמה באקט הגדול
00:01:30.350 00:01:38.000
חנות לבדים בשנות 1800
00:01:38.000 00:01:43.850
היו תופרים את הבדים בבית את הבגדים
00:01:43.850 00:01:49.700
הגבר שרצה זה דבר חדש הלך וקנה בדים
00:01:49.700 00:01:55.100
והלך לשניידר כן אלה שתופרים את הבגדים.
00:01:55.100 00:02:02.300
לחיית נכון ומסר לו את זה את יתר
00:02:02.300 00:02:11.900
הדברים הנשים קנו והן היו תופרות בבית עם השכנות ועם החברות וכו וכו
00:02:11.900 00:02:18.100
אז הוא היה לו חנות גדולה מאוד לבדים לכל הסוגים.
00:02:18.100 00:02:22.000
ואני מבינה שהעסק הלך טוב.
00:02:22.000 00:02:22.196
העסק הלך טוב מאד.
00:02:22.196 00:02:25.200
כמה ילדים היו לו לסבא הזה?
00:02:25.200 00:02:29.600
לסבא היו שלושה בנים ושתי בנות.
00:02:29.600 00:02:36.200
בת אחת לא הגיע להרבה שנים ונפטרה.
00:02:36.200 00:02:43.556
הבת השניה. עברה מהעיר לעיר של הבעל.
00:02:43.556 00:02:51.150
עכשיו נספר סיפור על יד זה. מלחמת העולם השנייה
00:02:51.150 00:02:57.300
אז לאוסט פרוייסן היה נכנסו הרוסים עם המון צבא
00:02:57.300 00:03:05.450
ולא היה מספיק צבא בעיר אז הביאו מכל גרמניה עוד יחידות
00:03:05.450 00:03:11.400
אז ביחידה אחת הרופא היה יהודי
00:03:13.100 00:03:18.000
אז איפה מלינים את היהודים אצל יהודי אחר
00:03:22.700 00:03:34.213
אז היה אצל סבא שלי הוא לקח את הבת הגדולה איתו והתחתן איתה.
00:03:34.213 00:03:42.000
טוב אז היא הייתה בעיר אחרת במגדבורג.
00:03:42.000 00:03:46.400
ברשותך אתה דיברת על מלחמת העולם הראשונה עכשיו נכון?
00:03:46.400 00:03:46.600
כן.
00:03:46.600 00:03:50.050
לא השניה. הראשונה הראשונה אוקיי.
00:03:50.050 00:03:55.200
אז היא עברה למגדבורג.
00:03:55.200 00:03:59.500
אז נשארו באלנשטיין שלושה בנים הבן הצעיר שהיה רופא
00:03:59.500 00:04:05.700
שיניים מאד מצליח הוא אחר כך עבר לירושלים ושמה גם הצליח.
00:04:05.700 00:04:15.400
אבא שלי שגמר דוקטורט הלך להיות שופט והבן האמצעי.
00:04:15.400 00:04:20.900
שלא למד משהו מיוחד הוא לא למד משפטים או משהו כזה אבל
00:04:20.900 00:04:27.900
הוא עלה ארצה ב36 עם הון עצום
00:04:27.900 00:04:31.571
שהמשפחה גייסה אז הוא
00:04:31.571 00:04:36.700
הגיעה ארצה ופתח פה שותף
00:04:36.700 00:04:43.200
של מישהו שיש לו בחנות מכונות דפוס
00:04:43.200 00:04:48.900
זה נקרא פלבקו והוא נשאר עם זה לבד
00:04:48.900 00:04:55.550
אחר כך אבא שלי בא וזה לא חשוב איך הם יסתדרו
00:04:55.550 00:05:00.300
אז זאת המשפחה של אבא תכף נדבר יותר בפירוט על כמה דברים
00:05:00.300 00:05:04.500
חשובים שהעלת כאן אבל בוא נשמע קודם על המשפחה של אמא.
00:05:04.500 00:05:06.300
איך קראו לאמא קודם כל?
00:05:06.300 00:05:10.000
מה היה השם שלה?
00:05:10.100 00:05:13.700
מיכאליס.
00:05:13.700 00:05:15.100
ושם פרטי?
00:05:15.100 00:05:17.800
פאני.
00:05:18.500 00:05:20.400
איפה אמא נולדה?
00:05:20.400 00:05:22.500
במגדבורג
00:05:24.100 00:05:27.000
מה אתה יודע על ההורים של אמא?
00:05:27.000 00:05:28.700
סבא וסבתא מצד אמא.
00:05:28.700 00:05:34.000
הם שמה בסביבה היו גם כן סוחרים טובים.
00:05:34.000 00:05:35.100
מאיפה הם הגיעו?
00:05:35.100 00:05:36.250
אני לא זוכר.
00:05:36.250 00:05:41.536
אוקיי. האם גם הם הגיע או גם הם הגיעו מאוסט מהמזרח?
00:05:41.536 00:05:42.500
אין לי מושג.
00:05:42.500 00:05:43.880
אתה לא יודע.
00:05:43.880 00:05:45.400
לא. לא דיברו על זה.
00:05:45.400 00:05:48.200
אני רק רוצה להבין.
00:05:48.200 00:05:50.600
אתם לא נחשבת לאוסטיודן נכון?
00:05:50.600 00:05:51.500
לגמריי לא.
00:05:51.500 00:05:54.050
לא. הסבא הגיע עוד קודם.
00:05:54.050 00:05:57.649
דרך אגב אתה יודע מאיפה הוא הגיע מרוסיה?
00:05:57.649 00:06:01.200
באיזור שהיה פולין.
00:06:01.200 00:06:05.000
אזור שעבר ידיים אוקיי.
00:06:07.900 00:06:11.100
כמה ילדים אתם הייתם במשפחה?
00:06:11.100 00:06:19.900
אנחנו היינו סבא וסבתא שלושה בנים ואצל ההורים שלי היו שני בנים.
00:06:19.900 00:06:24.800
אתה ואחיך. אחיך היה יותר צעיר או מבוגר?
00:06:24.800 00:06:25.500
יותר צעיר.
00:06:25.500 00:06:28.490
בכמה?
00:06:28.490 00:06:29.400
בשלוש שנים.
00:06:29.400 00:06:30.500
ושמו?
00:06:30.500 00:06:37.700
יחיאל ואלטר ואצל האח האמצעי היו בן ובת.
00:06:37.700 00:06:40.900
אתה סיפרת שאבא בעצם היה שופט.
00:06:40.900 00:06:48.200
זאת אומרת אבא הגיע לדרגה מאוד מאוד מאוד גבוהה בעיסוק שלו. הוא למד משפטים.
00:06:48.200 00:06:50.700
איפה הוא למד משפטים אתה יודע?
00:06:50.700 00:06:55.600
אני לא יודע בדיוק במערב גרמניה.
00:06:55.600 00:07:04.500
הוא פשוט מונה לשופט שם בבית המשפט באלנשטיין?
00:07:04.500 00:07:11.300
לא הוא היה שופט במשהו שזה אחר כך היה ליטא
00:07:11.300 00:07:12.800
משהו שסליחה.
00:07:12.800 00:07:15.200
שאחר כך אחר כך זאת היתה ליטא.
00:07:15.200 00:07:18.274
אה שהפך אחר כך לליטא.
00:07:18.274 00:07:22.438
אז הוא היה נוסע לעבודה חוזר הביתה.
00:07:22.438 00:07:23.000
לא. הוא עבר לשמה.
00:07:23.000 00:07:24.150
הוא עבר לשם?
00:07:24.150 00:07:25.700
ואתם נשארתם באלנשטיין?
00:07:25.700 00:07:30.500
כן. אנחנו זה עוד לא היינו. הוא עוד לא היה נשוי.
00:07:30.500 00:07:32.000
אה אז זה היה עוד לפני הנישואים?
00:07:32.000 00:07:33.000
כן. בטח.
00:07:33.000 00:07:36.805
כשהוא היה שופט. ואחר כך הוא חזר לאלנשטיין?
00:07:36.805 00:07:40.400
כשהסבא שלי. זאת אבא שלו נפטר אז הסבתא אמרה. בוא.
00:07:42.200 00:07:44.800
תחזור.
00:07:46.100 00:07:51.600
תנהל את העסק של אבא.
00:07:51.600 00:07:53.300
וכך היה.
00:07:53.300 00:08:00.291
באיזה שנה זה היה שהוא עזב את המשרה שלו כשופט?
00:08:00.291 00:08:04.900
יש פה תמונה של הקבר אז צריך להסתכל שמה.
00:08:04.900 00:08:06.900
אבל זה היה לפני עליית הנאצים לשלטון?
00:08:06.900 00:08:07.500
בוודאי.
00:08:07.500 00:08:11.864
אוקיי. זאת אומרת הוא שימש כשופט עוד לפני שנולדת.
00:08:11.864 00:08:13.800
בוודאי.
00:08:13.800 00:08:16.800
וכשנולדת הוא כבר עסק בעסקי המשפחה בעסק.
00:08:16.800 00:08:20.600
שהעסק הלך טוב אני מבינה.
00:08:20.600 00:08:27.450
לפי מה שאתה מבין לא היה קשה לאבא המעבר החד הזה ממקצוע..
00:08:27.450 00:08:30.100
אם אתה יודע חוקים.
00:08:30.100 00:08:34.300
חוק ומשפט אז אין בעיה. כן.
00:08:38.100 00:08:40.600
הסבא קיבל
00:08:40.600 00:08:43.300
מכיוון שהוא היה מוכר.
00:08:43.300 00:08:46.800
אנשים לא היה להם כסף לשלם בזמן.
00:08:46.800 00:08:56.100
הם היו משלמים "בשמה" אחר כך הוא קיבל את הזכות מהעיר לקחת
00:08:56.100 00:09:00.900
אחוזים וזה היה הבסיס לבנק
00:09:00.900 00:09:09.350
למעשה הבסיס הבסיס הייתה הסבתא שהביאה הרבה "כסף".
00:09:09.350 00:09:10.800
מה זאת אומרת לבנק?
00:09:10.800 00:09:11.500
הוא פתח בנק.
00:09:11.500 00:09:12.400
אבא פתח בנק?
00:09:12.400 00:09:12.900
הסבא.
00:09:12.900 00:09:14.500
הסבא עוד פתח בנק.
00:09:14.500 00:09:16.000
נו בוודאי.
00:09:16.200 00:09:18.700
הבנק היה באלנשטיין?
00:09:18.700 00:09:24.000
אז בבעלות המשפחה היה גם את העסק של הבדים וגם את הבנק?
00:09:24.000 00:09:28.100
העסק של הבדים נהפך לבנק.
00:09:28.100 00:09:32.300
כן כשהוא ראה שאפשר להסתדר גם בלי הבדים אז הוא פתח
00:09:32.300 00:09:38.900
בנק ובנה בית עצום שהלכנו לגור בו אחר כך.
00:09:38.900 00:09:42.000
ובבנק הזה. מי היו לקוחות הבנק?
00:09:42.000 00:09:45.300
אנשי העיר.
00:09:45.300 00:09:46.600
אנשי העיר. יהודים ונוצרים.
00:09:46.600 00:09:54.500
כן. אחר כך בבנק הזה לא היה כמו שבדרך כלל יש בכל הערים.
00:09:54.500 00:09:57.800
בנק להזהו בשביל מי.
00:09:57.800 00:10:02.000
אלה שרוצים לבנות וצריכים כסף.
00:10:02.000 00:10:04.300
לא היה בעיר בנק כזה.
00:10:04.300 00:10:11.100
אז הוא השיג לכל אנשי העיר שרצו לבנות משכנתאות.
00:10:11.100 00:10:14.800
ואת יודעת הוא גלגל הרבה כסף.
00:10:14.800 00:10:22.700
אז בעצם ההשכלה המשפטית של אבא עזרה לו מאוד גם בבנק.
00:10:22.700 00:10:23.329
בוודאי גם המעמד כן.
00:10:23.329 00:10:31.400
עצם המעמד. תאמר לי מבחינה יהודית איך נוהל הבית שלכם.
00:10:31.400 00:10:34.500
איך נוהלו חיי המשפחה מהאספקט היהודי?
00:10:34.500 00:10:39.500
היה כל האספקט היהודי בלי כשרות ובלי שום דבר.
00:10:39.500 00:10:47.850
אנחנו נהלנו את החגים וכולי וכולי אנחנו אומנם לא דיברנו על זה ולא.
00:10:47.850 00:10:50.400
אנחנו לא הבנו כן.
00:10:50.400 00:10:57.300
אבל היה לנו מקום מיוחד בבית הכנסת ושמה הלכנו מתי שצריך היה.
00:10:57.300 00:11:00.600
זאת אומרת בעיקר בעיקר.
00:11:00.600 00:11:06.333
אנחנו גם מבחינה. היה
00:11:06.333 00:11:13.992
בעיר היה מקום בשביל בידור ליהודים והיה שמה התעמלות ליהודים. מכבי וכל הדברים האלה ככה
00:11:13.992 00:11:16.400
שזה לא היה חסר לנו.
00:11:16.400 00:11:23.300
זאת אומרת אתם ציינתם בעיקר את החגים הגדולים נאמר ככה.
00:11:23.300 00:11:25.000
אנחנו היינו איך אומרים. לא דתיים.
00:11:25.000 00:11:28.991
אבל ראש השנה. יום כיפור הלכו למשל לבית הכנסת?
00:11:28.991 00:11:31.000
כן. לא היתה ברירה.
00:11:31.000 00:11:32.500
פסח חגגו?
00:11:32.500 00:11:34.000
כן
00:11:36.100 00:11:39.900
ואני מבינה כשרות לא הייתה בבית.
00:11:39.900 00:11:42.700
שבת ציינו בבית או שככה ככה.
00:11:42.700 00:11:49.000
זאת אומרת בעיקר חגים גדולים והשתתפו בפעילות.
00:11:49.000 00:11:51.400
בפעילות הקהילה היהודית נקרא לזה כך.
00:11:51.400 00:11:58.100
אנחנו מדברים על קהילה שמנתה בערך כ-500 איש משהו כזה?
00:11:58.100 00:12:00.000
560 איש.
00:12:00.000 00:12:02.100
560 איש. היה בית כנסת אחד או שהיו כמה?
00:12:02.100 00:12:03.500
היה בית כנסת אחד.
00:12:03.500 00:12:08.840
והיהודים גרו באזור אחד או שהיו מפוזרים בעיר?
00:12:08.840 00:12:10.450
לא. היו מפוזרים.
00:12:10.450 00:12:11.800
איפה אתם..?
00:12:11.800 00:12:14.600
אנחנו במרכז העיר.
00:12:14.600 00:12:16.300
אתם גרתם במרכז העיר.
00:12:16.300 00:12:19.900
היו לכם שכנים גם יהודים וגם נוצרים מה שניקרא?
00:12:19.900 00:12:24.000
אנחנו גרנו על-יד הדואר והיו שמה.
00:12:24.000 00:12:26.100
רב השכנים היו נוצרים.
00:12:26.100 00:12:30.450
גם בתוך הבית גרו חלק נוצרים.
00:12:30.450 00:12:35.699
אנחנו כמובן מדברים עדיין על החיים לפני 33 לפני העליית הנאצים.
00:12:35.699 00:12:43.000
תאמר לי איזה מוסדות היו לקהילה היהודית שמה באלנשטיין אתה יודע?
00:12:43.000 00:12:44.800
מה הקהילה החזיקה?
00:12:44.800 00:12:48.400
תראי הייתה משפחה אחת
00:12:48.400 00:12:57.350
שהשם. שם משפחה שלו היה שוורץ אבל הוא היה מבחינת דת שוורץ.
00:12:57.350 00:13:04.200
הוא היה היהודי בעיר שטיפל בלידה ובקבורה.
00:13:04.200 00:13:12.600
בסידור משהו בבית כנסת וכולי וכולי ורק היתה המשפחה הזאת. במקרה הבת פה.
00:13:18.600 00:13:24.000
היו שם יהודים בקהילה ששמרו יותר מכם.
00:13:24.000 00:13:27.000
שממש שמרו שבת וחגים או שאתה לא חושב?
00:13:27.000 00:13:32.100
אני לא. לא לא זכור לי שמישהו שמר יותר.
00:13:32.100 00:13:39.300
והיו שם גם יהודים שהיו עניים או משהו כזה או שכולם היו במעמד בינוני פלוס?
00:13:39.300 00:13:44.229
היו יהודים שהיו צריכים קצת לעזור להם.
00:13:44.229 00:13:48.800
הקהילה עזרה להם? זאת אומרת יש ערבות הדדית בקהילה.
00:13:48.800 00:13:50.500
כן.
00:13:51.200 00:13:55.550
אני מבינה שהמשפחה שלך הייתה מאוד מבוססת
00:13:55.550 00:13:59.700
הייתה לאמא עזרה בבית? הייתה עוזרת?
00:14:00.200 00:14:04.500
בוודאי. היתה מבשלת והייתה עוזרת.
00:14:04.500 00:14:06.700
הייתה אומנת לילדים גם?
00:14:06.700 00:14:07.600
2.
00:14:07.600 00:14:08.500
2.
00:14:08.500 00:14:15.567
לבן שלי. לכל בן לחוד על זה כבר לא נדבר מה קרה שמה.
00:14:15.567 00:14:17.100
שפת אימך היתה גרמנית.
00:14:17.100 00:14:20.400
ההורים דיברו עוד שפות?
00:14:20.400 00:14:23.600
תראי אני הלכתי לבית הספר.
00:14:23.600 00:14:25.900
בשנה הראשונה למדתי צרפתית.
00:14:25.900 00:14:29.900
בשנה השניה אנגלית. זאת אומרת היו שפות.
00:14:29.900 00:14:31.000
היו עוד שפות.
00:14:31.000 00:14:37.600
כן. ההורים ידעו. אני חושב שהם ידעו איזה שפות כי נסענו לחול.
00:14:37.600 00:14:40.300
אבל שמה השתמשנו בגרמנית.
00:14:40.300 00:14:43.699
היינו רק במקומות כאלה שהכל היה גרמנית.
00:14:43.699 00:14:44.900
זה היה אוסטריה. צ׳כיה. כן.
00:14:44.900 00:14:52.830
אידיש שמעת בבית או בכלל בקרב הקהילה?
00:14:52.830 00:14:57.100
תראי. אנחנו גרנו במקום שהיה דיי גבולי כן.
00:14:57.100 00:15:01.600
זאת אומרת שהיהודים עברו מפולין לגרמניה.
00:15:01.600 00:15:06.400
אתם גרתם במזרח גרמניה כמובן.
00:15:06.400 00:15:12.300
לא במזרח זה מעבר למזרח גרמניה היה בגלל מלחמת העולם
00:15:12.300 00:15:20.100
היה קורידור בין גרמניה לגרמניה המזרחית. אוסטן כן.
00:15:21.200 00:15:29.850
אז הם היו באים היו מביאים איתם סחורה או שהיו לוקחים איתם סחורה. כן.
00:15:29.850 00:15:39.100
והם היו מדברים יידיש בשפת ביניהם וזה אותי זה מאד הכעיס.
00:15:39.100 00:15:41.300
ובכלל הנוער לא רצה לשמוע יידיש.
00:15:41.300 00:15:44.200
מדוע מדוע זה כל כך הכעיס אותך בתור צעיר?
00:15:44.200 00:15:46.300
זה לא גרמנית נקייה.
00:15:46.300 00:15:53.700
זה יידיש זה שפה לא נקייה שהגרמנים שונאים את זה.
00:15:53.700 00:15:57.700
אז אנחנו גם לא רצינו לשמוע את זה.
00:15:58.000 00:16:03.300
אתה כשהיית בן 6-7 נכנסת לכיתה אל'ף.
00:16:03.300 00:16:06.100
באיזה בית ספר בית ספר גרמני?
00:16:06.100 00:16:09.900
בית ספר גרמני למדתי ארבע שנים ואחר כך עברתי לראלי.
00:16:09.900 00:16:13.000
והיו עוד ילדים יהודים בכיתה שלך?
00:16:13.000 00:16:15.350
בוודאי. אחד לפחות.
00:16:15.350 00:16:23.640
ואתה הרגשת איזה שהוא יחס שונה בבית הספר בגלל שהיית יהודי?
00:16:23.640 00:16:26.100
לפני 33 כמובן.
00:16:26.100 00:16:27.600
לא. לא.
00:16:27.600 00:16:31.000
דרך אגב היה אפשר לראות במראה שלך שאתה ילד יהודי?
00:16:31.000 00:16:31.500
לא.
00:16:31.500 00:16:36.100
אני רואה אתה בהיר. זאת אומרת לא.
00:16:36.100 00:16:38.300
לא היית יוצא דופן מבחינת מראה.
00:16:38.300 00:16:41.200
ככה גם הורייך. ככה אבא ואמא גם?
00:16:41.200 00:16:44.220
את ראית את התמונות. אמא לא. כן.
00:16:44.220 00:16:49.500
גם אבא לא היה משהו מיוחד הוא במקרה היה נמוך אבל זה לא.
00:16:49.500 00:16:56.000
אתה כשהיית ילד סבא וסבתא מאחד הצדדים עוד היו בחיים?
00:16:56.000 00:17:02.939
הסבתא של מצד אבא הייתה עוד חיה כן.
00:17:02.939 00:17:09.300
אז היא הייתה גרה בבית. הייתה לה דירה שלמה קומה שלמה.
00:17:09.300 00:17:10.100
שלה?
00:17:10.100 00:17:15.300
שלה הייתה הייתה לה מטפלת מבשלת
00:17:15.300 00:17:22.000
וזה והיא הייתה עוברת מהמיטה לכיסא
00:17:22.000 00:17:28.950
כן הסבתא. היא רצתה לראות את הנכדים
00:17:28.950 00:17:37.800
אז הנכדה היחידה שהיתה אז באה הייתה הנכדה אנחנו שלושת הבנים.
00:17:37.800 00:17:54.700
אני הייתי בא לשמה הייתי הולך לחלון וסופר את הזבובים.
00:17:54.700 00:17:54.701
כן היא לא הבינה אותי אבל הייתי שמה.
00:17:54.701 00:17:54.702
הנכדה הייתה בת דודה שלך. הבת של הדוד.
00:17:54.702 00:17:54.703
בת דודה כן.
00:17:54.703 00:17:57.500
היא היתה יותר צעירה בשנתיים בשלוש.
00:17:57.500 00:18:04.000
הסבתא הזאתי היא קצת דיברה יידיש. היא ידעה יידיש אתה חושב? או שהיא לא השתמשה בזה?
00:18:04.000 00:18:06.300
לא. היא לא באה מאזור של יידיש.
00:18:06.300 00:18:16.300
אוקיי. מה אתה בתור ילד היית עושה בשעות הפנאי שלך אחר הצהריים. אחרי סיום הלימודים?
00:18:16.300 00:18:22.200
א'. בתוך הבית היה ילד בגיל שלי שהיה
00:18:22.200 00:18:28.700
צריך לטפל בחימום ובמים ובכל הדברים האלה אז היה גר שמה.
00:18:28.700 00:18:32.300
הייתה גרה שמה משפחה והיה להם בן בגיל שלי.
00:18:32.300 00:18:37.800
אנחנו שיחקנו יחד והיה לנו מקום עם הרבה חול ושמה
00:18:37.800 00:18:44.200
שיחקנו בתוך החול ושל מכוניות וכל מיני דברים היו גם משחקים.
00:18:44.200 00:18:47.100
היו לך צעצועים אני מבינה.
00:18:51.600 00:18:53.000
כן ונדנדות היו שמה והיה מה לעשות.
00:18:53.000 00:18:56.199
זאת אמרת שבילדות היו לך חברים גם גרמנים וגם יהודים.
00:18:56.199 00:19:00.400
כן והיהודים קודם כל.
00:19:00.400 00:19:09.800
הייתי מוזמן לכל יום הולדת אצל הילד או הילדה יהודיה בעיר אז הייתי עסוק מבחינת תעסוקה.
00:19:17.400 00:19:26.400
האם הקהילה היהודית הייתה שם אגודת ספורט מקהלה. ספריה?
00:19:26.400 00:19:27.800
היה לנו מכבי.
00:19:27.800 00:19:29.578
מכבי. אתה השתתפת במכבי?
00:19:29.578 00:19:30.998
בוודאי היינו הולכים שלוש פעמים בשבוע למכבי.
00:19:30.998 00:19:33.900
מה עשית התעמלות מכשירים?
00:19:33.900 00:19:36.350
התעמלות מכל מיני סוגים.
00:19:36.350 00:19:41.500
היה שם במכבי גם אספקט ציוני או שזה היה רק ארגון ספורטיבי?
00:19:41.500 00:19:42.900
לא. לא רק ספורטיבי.
00:19:42.900 00:19:44.200
רק ספורטיבי.
00:19:44.200 00:19:46.100
ופעילות ציונית אחרת הייתה?
00:19:46.100 00:19:49.600
הייתה גם כן היה נוער עובד.
00:19:49.600 00:19:55.400
יש לי כאן במקרה איזה חוברת שהיו מוציאים כל הזמן
00:19:55.400 00:20:00.100
ושמה היינו הולכים פעם בשבוע ולומדים ציונות.
00:20:00.100 00:20:04.100
מאיזה גיל התחלת ללכת לתנועה בערך?
00:20:04.100 00:20:04.500
גיל שש.
00:20:04.500 00:20:07.620
אה ממש מילדות מוקדמת מאוד.
00:20:07.620 00:20:08.575
בוודאי.
00:20:08.575 00:20:13.600
אוקיי זאת אומרת לפי מה שאני מבינה
00:20:13.600 00:20:20.900
המשפחה שלך למרות שהייתה מאוד עמידה וכולי ועם נטייה מאוד גרמנית ככה.
00:20:20.900 00:20:27.400
הזהות היהודית הייתה חזקה אתה בתור ילד ממש משתתף בפעילויות של הקהילה וכולי.
00:20:27.400 00:20:29.200
נכון.
00:20:29.400 00:20:36.400
מישהו מהמשפחה שלך היה שייך לתנועה הציונית בתור מבוגר עוד לפני 33?
00:20:36.400 00:20:37.400
כן הדוד שלי.
00:20:37.400 00:20:43.000
לפני 33 באיזה תנועה מה הכיוון היה אתה יודע?
00:20:43.000 00:20:48.400
הוא בא הנה ב36.
00:20:48.400 00:20:50.462
זה הדוד שעלה ב36 אוקיי.
00:20:50.462 00:20:53.200
תכף שנדבר על תקופת הנאצים נספר גם על העליה שלו.
00:20:53.200 00:21:01.700
אני אגיד לך הוא הכשיר את עצמו לעלות ארצה כי לנו היה כפר שלנו
00:21:02.800 00:21:06.600
והוא היה אחראי על ניהול הכפר הזה כן.
00:21:06.600 00:21:09.100
היו ה שמה פרות היו שמה חזירים.
00:21:09.100 00:21:14.100
היה שמה כל מה שצריך אז הוא הלך נהנה היה שמה בית חרושת
00:21:14.100 00:21:20.900
לספירט בגלל זה שהאדמה הייתה חולית והיו צריכים לגדל תפוחי אדמה.
00:21:20.900 00:21:25.400
אז הוא התעסק עם זה היה לו בשביל זה בגדים מיוחדים. לא חשוב.
00:21:25.400 00:21:30.500
ז"א הוא עשה לעצמו הכשרה חקלאית לקראת העלייה לארץ ישראל.
00:21:30.500 00:21:35.780
מה זאת אומרת כפר שלכם. חווה או כפר?
00:21:35.780 00:21:36.500
חווה.
00:21:36.500 00:21:37.000
חווה שלכם.
00:21:37.000 00:21:37.300
זה נקרא "רטצל גוט".
00:21:37.300 00:21:41.599
זה היה ממש זה היה באלנשטיין או בסביבה?
00:21:41.599 00:21:48.700
כן הסבא בזמנו קנה לזכר זה שהוא מהאזור הגיע.
00:21:50.100 00:21:56.760
אתה מתאר משפחה מאוד עמידה אם לא עשירה נגיד את זה כך
00:21:56.760 00:22:02.900
היו עוד הרבה יהודים שהיו במעמד כלכלי כל כך גבוה כמוכם או שאתם הייתם?
00:22:02.900 00:22:03.600
50 אחוז.
00:22:03.600 00:22:07.900
50 אחוז מהיהודים שם הצליחו מאוד.
00:22:08.000 00:22:16.183
כל העורכי דין כל הרופאים ורב הסוחרים.
00:22:16.183 00:22:19.613
זאת אומרת רב המקצועות החופשיים והמסחר התנהל על ידי יהודים.
00:22:19.613 00:22:24.150
והגרמנים שמה במה הם עסקו בעיירה בעיר?
00:22:24.150 00:22:29.000
היה הייתה שם גם תעשייה בעיר כן.
00:22:29.000 00:22:37.800
אוקיי. תגיד אבא לפני לפני 33 הוא היה פעיל פוליטי באיזה מפלגה?
00:22:37.800 00:22:44.400
אנחנו מדברים על תקופה שהדמוקרטיה בגרמניה תססה.
00:22:44.400 00:22:46.600
בציונות.
00:22:46.600 00:22:50.400
בציונות. הוא לא היה סוציאל דמוקרט או משהו כזה
00:22:50.400 00:22:53.800
בתור שופט הוא לא יכול היה להתעסק בזה.
00:22:53.800 00:23:00.300
אבל הבנתי שכבר. הוא כבר לא שימש כשופט באותו הזמן. בכל זאת.
00:23:00.400 00:23:06.699
היו יהודים אחרים שאתה יודע היו פעילים פוליטית באותן שנים סוערות?
00:23:06.699 00:23:07.500
לא.
00:23:07.500 00:23:12.900
ההורים שלך מין הסתם אתה אומר מצד אחד שומרים על הזהות היהודית
00:23:12.900 00:23:19.100
בחגים הולכים לבית כנסת מצד שני הם שותפים פעילים בתרבות הגרמנית הם הולכים לתיאטרון.
00:23:19.100 00:23:22.400
לאופרה. קוראים רומנים גרמניים.
00:23:22.400 00:23:28.900
הם הלכו לתיאטרון ולכל לאופרות ולמוזיקה וכל הדברים האלה הם הלכו.
00:23:28.900 00:23:31.950
אתה גם קיבלת חינוך מוזיקלי?
00:23:31.950 00:23:37.100
קשה להגיד.
00:23:37.100 00:23:42.900
אני לא מוסיקלי אני אוהב לשמוע מוזיקה כן.
00:23:42.900 00:23:51.300
אוקיי. תאמר לי ציינת קודם שהייתם נוסעים לחופשות. לאן הייתם נוסעים?
00:23:52.300 00:23:56.500
היינו נוסעים "לריישן האל" אני יודע...
00:23:56.500 00:24:02.600
קודם כל היינו נוסעים מכיוון שעל ידינו על ידי "אוסט-פרוסיה" דנסיק.
00:24:02.600 00:24:04.000
את יודעת מה זה דנסיק?
00:24:04.000 00:24:06.976
שמה יש "נוטסו פורט".
00:24:06.976 00:24:11.743
ל"נוטסו-פורט" היינו נוסעים שלוש פעמים בשנה.
00:24:11.743 00:24:12.800
אז ככה
00:24:12.800 00:24:14.000
נתחיל ונסענו
00:24:14.000 00:24:16.000
לריישן האל
00:24:16.000 00:24:20.000
ולבוואריה ואני יודע.. ולהרים ויערות ולא חשוב.
00:24:24.000 00:24:34.200
חיים טובים מאד מה שנקרא. אתה בתור ילד קטן הבנת שהמשפחה היא ממעמד
00:24:34.200 00:24:38.400
כלכלי גבוה וכולי או שזאת הייתה המציאות.
00:24:38.400 00:24:40.900
הבנת שיש גם חיים אחרים מה שנקרא?
00:24:40.900 00:24:45.300
אני הבנתי שיש גם
00:24:45.300 00:24:52.950
יהודים שאין להם מספיק אוכל.
00:24:52.950 00:24:55.000
זה היה עד כדי כך.
00:24:55.000 00:24:57.300
היו יהודים שממש היה חסר להם מזון שם?
00:24:57.300 00:24:58.900
אני מתבטא ככה כן.
00:24:58.900 00:25:07.400
אוקיי אוקיי. זאת אומרת למקום
00:25:07.400 00:25:09.700
הזה הגיעו גם הרבה יהודים שנקראו.
00:25:09.700 00:25:12.800
מה שנקרא אוסטיודן אלה שדיברו יידיש הסוחרים.
00:25:12.800 00:25:14.800
הייתה קהילה משלהם קטנה?
00:25:14.800 00:25:20.500
לא. לא הייתה קהילה משלהם אבל הם היו עוברים הלוך וחזור.
00:25:20.500 00:25:27.750
לא התיישבו במקום ממש אני מבינה שבילדות המוקדמת יהודים עם פיאות "פאייס" לא ראית.
00:25:27.750 00:25:31.200
זה היה זר ושונה.
00:25:31.200 00:25:37.500
אתה זוכר לפני 33 לפני עליית הנאצים אנטישמיות שם?
00:25:37.500 00:25:39.500
לא.
00:25:39.500 00:25:44.100
אתה זוכר את התקופה של הבחירות.
00:25:44.100 00:25:48.450
של 33 את התקופה הסוערת של לפני?
00:25:48.450 00:25:51.900
גם אני הלכתי עם החגורה הזאת.
00:25:51.900 00:25:53.700
איזה חגורה תסביר.
00:25:53.700 00:25:56.300
ההיטלר יוגנד היתה להם
00:25:56.300 00:26:04.100
חגורה מפה ועד לצד השני גם אני הלכתי כמו.
00:26:04.100 00:26:07.450
כמו כולם אף אחד לא אמר לי שום דבר.
00:26:07.450 00:26:10.100
זה שהייתי יהודי אף אחד לא ידע.
00:26:10.100 00:26:12.200
גם לא ידעו מה זה יהודים.
00:26:12.200 00:26:13.898
רק אז למדו כן. אז אני הלכתי גם ככה.
00:26:13.898 00:26:16.128
מתי?
00:26:16.128 00:26:19.400
כבר ב 33 או שעוד לפני?
00:26:19.400 00:26:23.450
לפני. לפני הבחירות.
00:26:23.450 00:26:29.067
לפני הבחירות היו מצעדים. הפגנות. היה סוער?
00:26:29.067 00:26:33.100
היה. היו מצעדים והיתה מוזיקה שלהם וזה.
00:26:33.100 00:26:37.100
בתור ילד זה בטח הרשים אותך מאוד.
00:26:38.900 00:26:43.750
כן כן. אבל ההורים ניסו שלי להרחיק אותי מזה.
00:26:43.750 00:26:52.600
כשהיו הבחירות כשהיטלר עולה לשלטון ממש בינואר 33 אתה זוכר את האווירה בבית?
00:26:54.000 00:26:56.000
לא.
00:26:56.000 00:27:02.500
לפי איך שאתה מבין היום לפחות בשלב הראשון האם התייחסו אל הנאצים
00:27:02.500 00:27:05.500
ואל היטלר כתופעה חולפת או שהתייחסו לזה מאוד ברצינות
00:27:05.500 00:27:09.500
אני יודעת שהיו הרבה שזלזלו מאוד בהתחלה.
00:27:09.500 00:27:11.000
הם. עד כמה שאני מבין היום.
00:27:11.000 00:27:17.400
הם התייחסו לזה ברצינות.
00:27:19.000 00:27:24.999
מה משתנה בחיים שלכם מינואר 33 כשהנאצים עולים לשלטון?
00:27:24.999 00:27:27.500
אתה אומר. אתה בהתחלה עוד הולך עם החגורה של ההיטלר יוגנד.
00:27:27.500 00:27:29.900
כן אבל אז ההורים כבר לא נתנו לי.
00:27:29.900 00:27:31.700
ההורים לא נתנו לך פשוט.
00:27:31.700 00:27:35.500
אתה הבנת למה הם לא נתנו לך התחלת להבין במה מדובר?
00:27:35.500 00:27:38.500
אני היום לא זוכר.
00:27:38.500 00:27:42.200
אוקיי מה אתה זוכר מאותה תקופה?
00:27:42.300 00:27:45.900
מה אני זוכר מאותה תקופה?
00:27:46.700 00:27:55.300
בבית הספר זה היה ב38 בערך כן.
00:27:55.300 00:28:01.500
לא. רגע האם אתה זוכר משהו לפני 38 בוא ננסה ככה אתה יודע מה. אני אציין.
00:28:01.500 00:28:02.400
הכל היה רגיל.
00:28:02.400 00:28:05.700
אני אציין כמה אירועים ככה חשובים עד 38.
00:28:05.700 00:28:08.300
בוא נראה אם זה מעורר אצלך משהו.
00:28:08.300 00:28:15.200
קודם כל 33 מהר מאוד יש את החרם על העסקים היהודים.
00:28:15.200 00:28:17.068
האם גם באלנשטיין היה כזה דבר?
00:28:17.068 00:28:19.000
אני לא ידעתי מזה.
00:28:19.000 00:28:19.872
אתה לא יודעת מזה זאת אומרת.
00:28:19.872 00:28:21.300
אנשים היו צריכים כסף.
00:28:21.300 00:28:27.300
העסקים של המשפחה עוד ממשיכים בשלב הזה להתגלגל. הבנק עובד.
00:28:27.300 00:28:27.900
כן.
00:28:27.900 00:28:33.533
אוקיי. ובכלל חוקים אנטי יהודיים וכולי.
00:28:33.533 00:28:35.000
לא הרגשתי שום דבר.
00:28:35.000 00:28:41.300
האם אתה זוכר כבר ב-33 שילוחים למחנות ריכוז לאו דווקא של יהודים.
00:28:41.300 00:28:45.300
גם של גרמנים אולי מתנגדי משטר פוטנציאליים וכולי?
00:28:45.300 00:28:49.900
אני זוכר שהיו דברים כאלה שרצו שאני לא אדע.
00:28:49.900 00:28:53.715
זאת אומרת גם אם היו דברים הסתירו את זה מהילדים.
00:28:53.715 00:28:59.200
אנחנו מדברים על תקופה שלא שיתפו את הילדים בקשיים
00:28:59.200 00:29:07.800
בכל זאת אנחנו יודעים שיש באותה תקופה גם תעמולה אנטישמית ונאצית חריפה.
00:29:07.800 00:29:11.500
אתה זוכר מזה משהו קריקטורות בעיתונים וכולי?
00:29:11.500 00:29:13.900
אני לא זוכר.
00:29:13.900 00:29:17.600
עוד דבר מתחילים להוציא את היהודים.
00:29:17.600 00:29:20.800
לנסות להוציא אותם מהכלכלה הגרמנית.
00:29:20.800 00:29:25.000
מהתרבות הגרמנית אצלכם זה לא היה?
00:29:25.000 00:29:27.900
אולי זה היה אבל אני לא לא לא.
00:29:27.900 00:29:29.700
לא היית מודע לזה.
00:29:29.700 00:29:31.900
גם לא הייתי. גישה גישה לא היתה לי לזה.
00:29:31.900 00:29:35.600
מצד שני יש התעצמות יהודית פנימית
00:29:35.600 00:29:40.200
זה מאוד מאוד בולט בגרמניה באותן השנים זאת אומרת התנועה הציונית מתחזקת.
00:29:40.200 00:29:51.500
התחזקות האגודות היהודיות. אגודות התרבות.
00:29:51.500 00:29:51.501
כן יכול ליהיות שזה התחזק.
00:29:51.501 00:29:53.150
זאת אומרת אלה השנים שאתה פעיל במכבי וכולי. כן.
00:29:53.150 00:29:57.800
האם ברחוב מתחילים להרגיש אנטישמיות?
00:29:57.900 00:30:07.900
אז עוד לא. זה הגיע ב-אחרי 33.
00:30:07.900 00:30:09.503
אני מדברת על אחרי 33.
00:30:09.503 00:30:11.800
התחלת להרגיש יותר אנטישמיות ברחוב?
00:30:11.800 00:30:17.844
תראי היה לנו מורה ספורט
00:30:17.844 00:30:24.900
והוא יום אחד נכנס לכיתה ואומר אני רוצה לדעת של איזה דת אתם.
00:30:24.900 00:30:30.358
אז הגרמנים הנוצרים יש קתוליים ואוונגליים.
00:30:30.358 00:30:34.600
אז הוא אומר. מי קתולי תרימו יד. אז הרימו יד. מי אוונגלי שירימו יד.
00:30:34.600 00:30:38.175
אז הרימו יד.
00:30:38.175 00:30:42.295
הוא פונה אליי.
00:30:42.295 00:30:44.150
למה אתה לא מרים יד?
00:30:44.150 00:30:47.700
אני לא קתולי ולא אוונגלי.
00:30:47.700 00:30:49.900
איך זה יכול להיות? אמרתי לו שאני "מוזאיש" את יודעת גרמנית? דת משה.
00:30:56.400 00:31:02.100
אז הוא אומר. לך לך לך לך. יש לך עיניים כחולות.
00:31:02.100 00:31:05.300
יש לך שיער בלונדיני.
00:31:05.300 00:31:09.600
אתה גבוה ויפה אתה הארי.
00:31:11.400 00:31:14.400
אז אני "מוזאיש".
00:31:16.000 00:31:19.800
אז הוא אומר אתם שמעתם ילדים?
00:31:19.800 00:31:23.100
תדעו מה לעשות.
00:31:25.800 00:31:31.900
זאת אומרת להרביץ לי.
00:31:31.900 00:31:38.736
אז הוא היה מורה להתעמלות ואני שיחקתי תמיד בכדורגל בבית ספר בשיעור
00:31:38.736 00:31:47.450
הייתי מגן ותמיד לא נתתי לעבור לכדור. למרות.
00:31:47.450 00:31:56.156
טוב. אנחנו הולכים להתלבש בחדר ההלבשה אני מרגיש משהו לא רגיל.
00:31:56.156 00:32:06.100
עכשיו להורים שלו היה חנות לעורות. דברי עור.
00:32:06.100 00:32:08.500
ההורים של מי. של המורה?
00:32:08.500 00:32:10.250
של מנדלסון.
00:32:10.250 00:32:13.600
בוא תסביר אנחנו. אתה מול מצלמה.
00:32:13.600 00:32:15.100
על מה אתה מדבר. בוא תסביר.
00:32:15.100 00:32:24.100
על מנדלסון. לו היה. להורים חנות לדברי עור אז אני הלכתי
00:32:24.100 00:32:26.200
עם התיקים הכי חדישים.
00:32:26.200 00:32:31.200
ילדים הלכו עם מקרוניסטה על הגב ואני הלכתי ביד
00:32:31.200 00:32:39.300
אז כשהלכו להרביץ לי והתקרבו אליי הייתי מגן עלי עם התיק שיכולתי להחזיק ביד.
00:32:39.300 00:32:49.550
חוץ מזה אחרי שרצתי 50 מטר מבית הספר הגענו לשטח של חברים שלנו
00:32:49.550 00:32:55.600
ל"לאדן-דורף" שהיה להם שמה בית חרושת לגפרורים
00:32:55.600 00:33:03.300
אז זרקתי את התיק מעבר לגדר ורצתי עד לכניסה הראשית. נכנסתי בפנים.
00:33:03.300 00:33:10.200
גמרנו את העסק אחרי שעה העובדים
00:33:10.200 00:33:17.679
הגרמנים שלהם הביאו אותי הביתה דרך אחורנית זה היה הכל.
00:33:17.679 00:33:19.500
אתה היית מופתע מזה?
00:33:19.500 00:33:21.000
זאת הייתה הפעם הראשונה שנתקלת?
00:33:21.000 00:33:27.500
אחרי שהמורה אמר תרביצו לו. זה לא היה הפתעה יותר.
00:33:27.500 00:33:30.100
איך התייחסת לזה בתור ילד?
00:33:30.100 00:33:32.000
זה משהו לא נורמלי.
00:33:32.000 00:33:34.600
מה ההורים אמרו. סיפרת בבית?
00:33:34.600 00:33:39.913
בוודאי אז אמרו. אתה עשית בסדר טוב שברחת כן.
00:33:39.913 00:33:44.073
וטוב שזרקתי את התיק וטוב שנכנסתי ל"לאדן-דורף".
00:33:44.073 00:33:48.300
אני מבינה שהיו לך חברים גרמנים בכיתה.
00:33:48.300 00:33:52.800
כן. אבל זה הכל השתנה.
00:33:52.800 00:33:55.800
הם הפנו לך את הגב אף אחד לא הגן עליך?
00:33:55.800 00:33:57.000
לא.
00:33:57.000 00:33:59.799
יותר לא היו חברים גרמנים.
00:33:59.799 00:34:02.940
ואתה המשכת ללכת לאותו בית ספר?
00:34:02.940 00:34:07.000
ואחר כך היה ליל הבדולח.
00:34:07.000 00:34:08.400
עוד לפני ליל הבדולח.
00:34:08.400 00:34:10.600
עד ליל הבדולח הלכת לבית ספר גרמני.
00:34:10.600 00:34:11.300
כן.
00:34:11.300 00:34:13.960
זאת אומרת ההליכה לבית ספר נהייתה סיוט.
00:34:13.960 00:34:16.000
כן אבל ההורים היו אומרים.
00:34:16.000 00:34:18.500
אתה לא חייב ללכת.
00:34:18.500 00:34:22.200
ההורים אמרו שאתה לא חייב ללכת.
00:34:22.200 00:34:23.000
כן. וליל הבדולח הודיעו ברדיו שלא צריך.
00:34:23.000 00:34:28.250
תכף נגיע. תכף תכף. תאמר לי אח שלך הקטן גם היה באותו בית ספר?
00:34:28.250 00:34:35.475
אל תשאלי אותי על האח שלי. אני לא זוכר. מה הוא עשה ולא עשה.
00:34:36.000 00:34:39.000
תגיד ההורים שלך לאבא ואמא.
00:34:39.000 00:34:40.364
גם להם היו חברים גרמנים.
00:34:40.364 00:34:44.350
מכרים גרמנים או שרוב החברים שלהם היו יהודים?
00:34:44.350 00:34:50.400
אני לא יכול להגיד לך.
00:34:50.400 00:34:53.040
אוקיי.
00:34:53.040 00:34:57.533
1935 חוקי נירנברג.
00:34:57.533 00:35:01.500
ליהודים אסור להניף את הדגל וכל מיני דברים כאלה.
00:35:01.500 00:35:05.000
אתה זוכר משהו מזה?
00:35:05.000 00:35:06.350
מה שהיה חוק היה חוק.
00:35:06.350 00:35:09.100
אתה הבנתה שיש חוקים אנטי יהודיים.
00:35:09.100 00:35:10.800
ידעת את זה בתור ילד?
00:35:10.800 00:35:13.000
ידעתי. בוודאי שידעתי.
00:35:14.100 00:35:19.000
אולימפיאדה. האולימפיאדה ב36 זכורה לך?
00:35:19.000 00:35:21.000
בוודאי. זה עניין אותי מאוד.
00:35:21.000 00:35:22.300
בוא תדבר על זה קצת.
00:35:22.300 00:35:24.100
איך ראית את זה בתור ילד?
00:35:24.100 00:35:26.600
שהגרמנים שווים
00:35:26.600 00:35:35.632
הם ארגנו את האולימפיאדה והיו להם רב הזכיות אז בשבילי זה היה הגרמנים.
00:35:35.632 00:35:35.800
היית גאה?
00:35:35.800 00:35:36.500
כן.
00:35:36.500 00:35:40.500
זאת אומרת ב-36 למרות כל מה
00:35:40.500 00:35:46.000
שקורה מסביב אתה עדיין מרגיש גאווה גרמנית מה שנקרא.
00:35:46.000 00:35:46.400
נכון.
00:35:46.400 00:35:50.200
למרות שהגרמנים כבר רודפים אותך ואת המשפחה שלך ואת העם שלך.
00:35:50.200 00:35:50.500
כן.
00:35:50.500 00:35:57.094
תגיד אתה היית רואה גם את ההיטלר יוגנד מסתובבים ברחובות והתרשמת.
00:35:57.094 00:35:58.800
לא.
00:35:58.900 00:36:03.300
זה לא היה. זה היה בשבילי דבר שלילי.
00:36:03.800 00:36:08.400
מה. אתה זוכר ממש את המצעדים שלהם?
00:36:08.400 00:36:11.450
לא. אני לא יצאתי מהבית.
00:36:11.450 00:36:14.700
זאת אומרת אתה כבר לא מסתובב ברחובות באותו הזמן.
00:36:14.700 00:36:16.100
לא.
00:36:16.100 00:36:19.800
הרחובות הפכו מסוכנים ליהודים?
00:36:20.000 00:36:23.100
תראי. זרקו אותנו מבית הספר.
00:36:23.100 00:36:24.200
מתי זרקו אותכם?
00:36:24.200 00:36:33.052
למחרת הליל הבדולח.
00:36:33.052 00:36:34.200
אבל אנחנו עוד לפני 38. ברשותך בוא נחזור רגע לאולימפיאדה. מה אתה זוכר מאותה תקופה?
00:36:34.200 00:36:39.000
את יוסי אהרון שסידר אותם.
00:36:39.000 00:36:40.000
היית מרוצה?
00:36:40.000 00:36:42.000
כן.
00:36:42.400 00:36:47.200
האם בתקופה של האולימפיאדה הייתה תחושה קצת של הקלה.
00:36:47.200 00:36:50.000
מבחינת חוקים ולחץ על היהודים?
00:36:50.000 00:36:51.400
לא.
00:36:51.400 00:36:56.300
האם היו מקומות בעיר שבתור יהודי אסור היה לך להיכנס אליהם?
00:36:56.300 00:36:57.500
היו בטח.
00:36:57.500 00:36:59.510
לאן לא יכולת להיכנס למשל?
00:36:59.510 00:37:02.400
קולנוע. תאטרון.
00:37:02.400 00:37:05.300
גזרה קשה למשפחה שוחרת תרבות.
00:37:05.300 00:37:07.000
נכון.
00:37:13.300 00:37:15.400
איך זה השפיע עליך.
00:37:15.400 00:37:19.100
זה שאתה לא יכול להיכנס לכל מיני מקומות?
00:37:20.800 00:37:29.100
היית הולכת עם ההורים לקנות ספרים של בית ספר או משהו כזה או איזשהו דבר.
00:37:29.100 00:37:32.500
זאת אומרת החיים הולכים ומצטמצמים.
00:37:32.500 00:37:35.800
גם לאבא ואמא מן הסתם.
00:37:35.800 00:37:38.000
כן.
00:37:41.200 00:37:45.300
ובכל אותו זמן הבנק ממשיך לעבוד כרגיל.
00:37:45.300 00:37:46.000
כן.
00:37:46.000 00:37:47.857
בבנק לא נוגעים.
00:37:48.500 00:37:55.200
לא. זה מה שהיה בבנק פנימה מה היו החוקים ומה.
00:37:55.200 00:37:56.600
איך הסתדרו אתה לא יודע.
00:37:56.600 00:37:59.600
כי אנחנו יודעים שיש אריזציה כבר באותו זמן
00:37:59.600 00:38:04.100
מתחילה אריזציה האם הבנק לא עובר תהליך של אריזציה? לא.
00:38:04.700 00:38:13.400
תראי הבנק. היה לסבא שלי הייתה עובדת אחראית
00:38:13.400 00:38:22.100
שהחזיקה עשרים מפתחות של הכספת אחר כך היה אחד כזה גבוהה שעשה את רב העבודה.
00:38:22.100 00:38:26.800
אחר כך היה המשרד איפה שעשו את העבודה.
00:38:26.800 00:38:37.600
שמה היו פקידות לא נשואות בנות 40 נאמנות לעסק. כן. זה מה שהיה.
00:38:37.700 00:38:41.200
זאת אומרת הן היו.
00:38:41.200 00:38:43.300
הן היו גרמניות הן לא היו יהודיות אני מבינה.
00:38:43.300 00:38:44.500
בוודאי גרמניות.
00:38:44.500 00:38:46.564
בעצם הבנק מופעל על ידי עובדים גרמנים.
00:38:46.564 00:38:48.500
כל הזמן.
00:38:48.500 00:38:49.600
רק ההנהלה הייתה יהודית.
00:38:49.600 00:38:50.500
רק הסבא היה והאבא שלי.
00:38:50.500 00:38:53.766
והאבא אחר כך.
00:38:53.766 00:39:01.500
כשאתה חושב היום על אותה תקופה על השכנים שלכם הגרמנים האם מישהו מהם מביעה אמפטיה אליכם.
00:39:01.500 00:39:05.600
האם מישהו ניסה ככה לעזור או שנראה לך שכולם הפכו ממש לנאצים באמת?
00:39:05.600 00:39:06.983
הם לא הפכו לנאצים אבל הם לא רצו להתעסק.
00:39:06.983 00:39:16.100
אנשים היו מניפים דגלים נאצים. התחילו לראות סממנים?
00:39:16.100 00:39:18.200
בוודאי שאם היו צריכים להניף אז הניפו.
00:39:18.200 00:39:22.799
אפשר היה להרגיש את אווירת הטרור ברחובות?
00:39:24.200 00:39:26.900
לא יודע
00:39:28.100 00:39:31.100
אני חוזרת למשהו שאמרת.
00:39:31.100 00:39:34.300
מאוד מאוד מעניין וגם אופייני ליהודי גרמניה.
00:39:34.300 00:39:36.800
אתה אומר באולימפיאדה הייתי גאה.
00:39:36.800 00:39:39.100
הייתי גאה בגרמנים. הייתי גאה.
00:39:39.100 00:39:44.300
לא בגרמנים אבל בגרמניה.
00:39:44.400 00:39:48.400
בגרמניה. זאת אומרת שהזהות הגרמנית מעורבבת עם
00:39:48.400 00:39:52.200
הזהות היהודית עדיין בצורה מאוד חזקה גם בתקופה הקשה.
00:39:52.200 00:39:54.600
נכון.
00:39:54.600 00:40:02.100
סיפרת על הדוד שלך שב-36 עולה לארץ הוא מחליט לעזוב את גרמניה בגלל המצב?
00:40:02.100 00:40:02.500
בוודאי.
00:40:02.500 00:40:05.300
או שעוד קודם כבר היה לו תוכניות כאלה.
00:40:05.300 00:40:08.138
הכינו את כל העסק הזה עוד קודם.
00:40:08.138 00:40:18.200
הוא לקח איתו הון תועפות מה שהיה אפשר להפוך למזומן הפכו למזומן.
00:40:18.200 00:40:21.200
הוא מה שנקרא עלה בעליית הקפיטליסטים.
00:40:21.200 00:40:24.200
בוודאי.
00:40:26.100 00:40:30.500
מישהו עוד מהמשפחה חשב לעזוב לארץ ישראל?
00:40:30.500 00:40:37.838
הדוד הצעיר כבר ישב פה בירושלים ואנחנו סגרנו סגרנו סגרנו.
00:40:37.838 00:40:41.500
זאת אומרת כבר ב-36 גם לאבא יש תוכניות לעזוב את גרמניה.
00:40:41.500 00:40:43.000
בוודאי.
00:40:43.000 00:40:51.200
זה היה חלק אחד כן.
00:40:51.200 00:40:53.669
היינו משפחה אחת אז הסבא רבא שלי היה צריך לסגור 20 אלף דברים והיא דיברה איתך על הקלסר שלי.
00:40:53.669 00:40:59.900
מה זה הקלסר. בוא תסביר מה יש שם?
00:40:59.900 00:41:03.900
התכתבות את יודעת מה זה העברה?
00:41:03.900 00:41:04.500
כן.
00:41:04.500 00:41:04.837
העברה.
00:41:04.837 00:41:10.700
ז"א המשפחה שלך נכנסת להסכם העברה מה שנקרא.
00:41:10.700 00:41:12.000
כן.
00:41:12.000 00:41:16.400
ושמה יש התכתבות בשביל להצליח לעשות את זה.
00:41:16.400 00:41:18.800
כן.
00:41:18.800 00:41:22.800
זה לקח כמה שנים אני מבינה לארגן את זה.
00:41:22.800 00:41:25.900
לקח עד שלא הייתה ברירה.
00:41:27.900 00:41:32.900
אתה חושב שאבא שלך רצה לעלות לארץ ישראל
00:41:32.900 00:41:38.600
מטעמים ציוניים או שפשוט הוא רצה לברוח מגרמניה או שילוב בין השניים?
00:41:38.600 00:41:39.700
לא. אנחנו היינו ציוניים.
00:41:39.700 00:41:40.999
לא הייתם ציוניים?
00:41:40.999 00:41:41.500
כן היינו.
00:41:41.500 00:41:42.600
כן הייתם ציוניים.
00:41:42.600 00:41:47.100
זאת אומרת זה לא שהוא רק ברח מגרמניה גם היה פה עוד איזה משהו.
00:41:47.100 00:41:48.800
טוב זה לאט לאט התבשל כן.
00:41:48.800 00:41:56.500
זה הלך והתגבר. היו עוד יהודים מהקהילה שבאותם שנים ניסו לעזוב. אתה זוכר?
00:41:56.500 00:41:58.900
כולם. כולם רצו לעזוב.
00:41:58.900 00:42:03.000
לא רק זה. תראי אנחנו לבית ספר לא יכולנו ללכת לך.
00:42:03.000 00:42:07.000
ממתי לא יכולתם ללכת לבית ספר? מאחרי ליל הבדולח?
00:42:07.000 00:42:07.500
כן.
00:42:07.500 00:42:09.500
אז בוא תספר קודם על ליל הבדולח.
00:42:09.500 00:42:12.000
לא. אני רק רוצה לספר על העסק הזה.
00:42:12.000 00:42:13.350
כן.
00:42:13.350 00:42:22.000
אז בעיר שלנו הייתה אישה מבוגרת שהיא מורה המקצוע שלה היא לקחה את
00:42:22.000 00:42:27.900
כל הילדים שהיו בעיר וכל הילדים של החבר'ה
00:42:27.900 00:42:33.900
שרצו לעלות לארץ או לדרום אמריקה והיו באלנשטיין.
00:42:33.900 00:42:38.800
חיכו שיקבלו ניירות כולם למדו אצלה
00:42:38.800 00:42:44.300
ושני חדרים והיא לימדה אותם ביחד כולם אותו הדבר.
00:42:44.300 00:42:52.600
כן אני הכרתי הרבה מאוד ילדים שאיך שלא.
00:42:52.600 00:42:55.900
הייתי צריך להגיע אליהם גם למשפחות שלהם.
00:42:55.900 00:42:59.600
כן. אז גמרנו את הנושא הזה.
00:43:00.700 00:43:04.600
איך קראו לה אתה זוכר את השם שלה?
00:43:04.600 00:43:05.300
לאה ליימן.
00:43:05.300 00:43:11.500
ליימן. זאת אומרת היא בעצם אחרי שמעיפים את הילדים היהודים מבית הספר היא מרכזת את כולם.
00:43:11.500 00:43:12.300
כולם. הגברת ליימן.
00:43:12.300 00:43:17.700
וההורים שילמו לה בטח משהו.
00:43:17.700 00:43:20.500
בוודאי. נתנו לה מה שהיא רצתה.
00:43:22.300 00:43:26.000
מה אתה זוכר מ"הקריסטל נאכט" מליל הבדולח.
00:43:26.000 00:43:30.800
לא אני אשאל אותך משהו אחר לפני זה. יותר שקשור לזה.
00:43:30.800 00:43:36.200
38 אחד החוקים הקשים
00:43:36.200 00:43:41.000
שיוצאים זה גירוש היהודים שהיו בעלי נטיות פולנית.
00:43:41.000 00:43:42.899
שהיו הרבה כאלה בגרמניה.
00:43:42.899 00:43:43.200
כן.
00:43:43.200 00:43:46.900
האם גם באלנשטיין היו יהודים שגורשו ב-38?
00:43:46.900 00:43:48.850
אני מניח שכן.
00:43:48.850 00:43:54.100
זה היה משהו שדיברו עליו על הגירושים האלה זה לא נגע אלכם כמובן אבל.
00:43:54.100 00:43:56.200
לא היה אף חבר שם.
00:43:56.200 00:43:58.850
לא היה לכם. לא הייתם קשורים אליהם.
00:43:58.850 00:44:02.000
אחת מהמשפחות המגורשות זה משפחת גרינשפן.
00:44:02.000 00:44:06.200
שהבן שלהם נוקם את נקמת המגורשים.
00:44:06.200 00:44:09.700
יורה בצעיר הגרמני וזאת ההילה לליל הבדולח.
00:44:09.700 00:44:11.150
כן.
00:44:11.150 00:44:15.000
מה אתה זוכר ליל הבדולח נובמבר 38?
00:44:15.000 00:44:16.900
את הנושא של גרינשפן אני זוכר.
00:44:16.900 00:44:19.800
מה אתה זוכר מהנושא של גרינשפן. דיברו על זה?
00:44:19.800 00:44:25.500
כן הייתי מעורב בזה בעיתונות וכך הלאה. את הנושא שהזכרת לי את זה עכשיו אני זוכר.
00:44:25.500 00:44:30.300
עכשיו בליל הבדולח.
00:44:30.300 00:44:35.300
דרך אגב כשזה קרה כשגרינשפן עשה מה שעשה.
00:44:35.300 00:44:38.200
האם אתה חושב שהיהודים נכנסו ללחץ?
00:44:38.200 00:44:43.900
הבינו שתבוא תגובה או שאמרו כל הכבוד לו איזה גיבור עשה מעשה.
00:44:43.900 00:44:46.600
לא. לא מה שהם לא חשבו אם טוב או לא טוב.
00:44:46.600 00:44:50.709
ידעו שגבלס יעשה משהו.
00:44:50.709 00:44:58.100
ידעו שמשהו יקרה דווקא גבלס.
00:44:58.100 00:45:01.680
זה לא האס אס. זה היה גבלס עם האס אה.
00:45:01.680 00:45:07.600
אז בליל הבדולח אני
00:45:07.600 00:45:12.000
מתעורר רעש בדירה אני רואה שהאס אה.
00:45:12.000 00:45:17.600
אס אה מסתובבים בדירה
00:45:17.600 00:45:21.700
ומרביצים לנו נניח לתמונה הזאת.
00:45:21.700 00:45:26.500
עכשיו האבא שלי בנה את הבית הזה.
00:45:26.500 00:45:31.800
הסבא שלי שם לא היה רהיט שיכולתי להזיז.
00:45:31.800 00:45:35.800
הכל היה בנוי בתוך הקיר.
00:45:35.800 00:45:40.900
זאת אומרת אם רצית משהו לקחת היית צריך לשבור.
00:45:40.900 00:45:46.700
עכשיו את הדברים האלה לא התכוננו לקחת.
00:45:46.700 00:45:52.330
זה היה צריך להישאר בבית בקירות.
00:45:52.330 00:46:00.510
אבל מה. הלכו לבית חרושת שהיה בעיר שעשה לנו רהיטים כאלה.
00:46:00.510 00:46:05.900
ידענו שזה יגיע ארצה בשלמות וזה
00:46:05.900 00:46:14.300
יתאים פה לדירות אז את זה הם לקחו והפכו.
00:46:14.400 00:46:17.900
מה שאת רואה פה בפנים.
00:46:17.900 00:46:20.291
זה היו דברים שהיו בפנים.
00:46:20.291 00:46:25.100
עכשיו היו גם ספרים וכל הדברים האלה.
00:46:25.100 00:46:31.800
עכשיו הם הלכו מחדר לחדר הפכו את זה הדברים שבתוך הקיר אין מה לעשות
00:46:31.800 00:46:39.400
הם פתחו חיפשו אלכוהול. אלכוהול היה במרתף.
00:46:39.400 00:46:42.300
אז למרתף לא יכלו להגיע
00:46:42.300 00:46:44.250
אז עזבו את הבית.
00:46:44.250 00:46:52.000
ועד שעזבו את הבית. בעצם יש פה תמונה אחת ששרדה את הפוגרום הקטן שהם עשו בדירה.
00:46:52.000 00:46:53.250
כן. כן.
00:46:53.250 00:46:57.500
איך הם הרסו את התמונה הזאת עם קידונים?
00:46:57.500 00:47:05.650
הם לקחו משהו חד והרביצו על זה. כן. כי זה הפריע להם שלבית
00:47:05.650 00:47:09.800
של היהודים יש תמונה של כנסיה.
00:47:10.800 00:47:13.700
הרסו עוד רכוש בבית?
00:47:13.700 00:47:15.600
מה לא הרסו?
00:47:15.600 00:47:18.100
ממש מה. זה היה ממש וואנדליזם?
00:47:18.100 00:47:19.250
כן.
00:47:19.250 00:47:21.900
עכשיו אתה ילד קטן מתעורר לתוך זה.
00:47:21.900 00:47:24.200
טוב אני הייתי בן 14.
00:47:24.200 00:47:24.800
מבהיל נורא.
00:47:24.800 00:47:30.380
ב-38 נכון אתה כבר בן 14.
00:47:30.380 00:47:33.500
הם צעקו מה הם אמרו?
00:47:33.500 00:47:41.500
הם לא צעקו הם עשו רעש. אז כל זה היה על הרצפה הפוך.
00:47:41.500 00:47:47.800
אני ידעתי מה יש בפנים. אז מה עושים.
00:47:47.800 00:47:52.700
לקחתי מברג ופתחתי הכל
00:47:52.700 00:47:59.173
מאחור והוצאנו הכל מה שהיה שלם.
00:47:59.173 00:48:00.900
אז מה שאת רואה פה זה מאז זה שלם.
00:48:00.900 00:48:08.100
אנחנו נצלם ברשותך אחר כך מאוד מרגש מה שאתה מספר.
00:48:09.600 00:48:17.300
זהו. הם עזבו את הבית והשאירו את הדלת למטה בכניסה פתוחה.
00:48:17.300 00:48:20.800
לא. זה לא אמרתי נכון.
00:48:20.800 00:48:26.100
לפני שהם באו אלינו לדירה ולהרוס.
00:48:26.100 00:48:29.000
הם באו לעצור את אבא שלי.
00:48:29.000 00:48:36.200
הכניסו אותו לשבועיים לבית הסוהר בעיר אז הם השאירו את הדלת למטה פתוח.
00:48:36.200 00:48:41.600
אז אלה שבאו לעשות את השמח יכלו להכנס. זה שכחתי.
00:48:41.600 00:48:45.738
זאת אומרת מבחינתך זה מתחיל קודם כל עם מעצר האבא או שישנת.
00:48:45.738 00:48:49.000
כן אבל אני כבר לא הייתי נוכח.
00:48:49.000 00:48:53.000
לא היית נוכח בזה.
00:48:53.000 00:48:59.100
זה הבנת בדיעבד. אז הם נכנסים לוקחים את אבא אחר כך באה קבוצה אחרת עושה ונדליזם בבית
00:49:03.100 00:49:09.800
כן אז עכשיו נשארנו בבית. אמא. אחשלי ואני. המבשלת. העוזרת.
00:49:11.000 00:49:15.900
הייתה היסטריה. הייתה פאניקה בבית אחרי שהם הלכו?
00:49:15.900 00:49:17.191
את לא מכירה את אמא שלי.
00:49:17.191 00:49:23.727
לא. אני לא זכיתי להכיר אותה איך היא הייתה?
00:49:23.727 00:49:28.600
הייתה קרת רוח?
00:49:28.600 00:49:31.400
לא נכנסה לפאניקה או משהו.
00:49:31.400 00:49:33.800
ניסתה בטח להרגיע אותכם.
00:49:33.800 00:49:36.700
אותי לא היה צריך.
00:49:45.200 00:49:52.000
מה קורה בשאר החלקים של העיר.
00:49:52.000 00:49:54.299
האם פרצו לעוד דירות יהודים?
00:49:54.299 00:49:59.900
בוודאי. אבל היה קשר כן. כל אחד סיפר מה הוא עשה.
00:50:00.000 00:50:04.800
מה עם בית הכנסת באותו יום?
00:50:04.800 00:50:06.800
שרפו.
00:50:11.100 00:50:13.800
שרפו. איך מתייחסים לזה?
00:50:13.800 00:50:16.900
כשלילי אז יודעים שמהר מהר לעזוב.
00:50:16.900 00:50:23.800
מבחינתכם זה היה הקש ששבר את גב הגמל. ליל הבדולח?
00:50:23.800 00:50:25.300
לא רק בשבילי.
00:50:25.300 00:50:29.100
בשביל כל יהודי אלנשטיין אתה חושב?
00:50:29.100 00:50:36.000
בשביל מי שהיו יהודים באלנשטיין רק דיברו על זה. לברוח.
00:50:36.800 00:50:43.500
תגיד השכנים הנוצרים שלכם באותו יום לא מנסים לעזור איכשהו?
00:50:43.500 00:50:49.713
בבית היה גר קצין לשעבר למעלה.
00:50:49.713 00:50:54.400
לא עשה שום דבר וגם מקודם לא היה לי קשר איתו כן.
00:50:54.400 00:50:57.900
הוא היה בן 60 70 ואני הייתי בן 14.
00:50:57.900 00:51:01.700
תגיד אבא שהיה שופט קודם.
00:51:01.700 00:51:06.799
היו לו עדיין חברים שופטים או חברים עורכי דין גרמנים?
00:51:06.799 00:51:08.000
אין לי מושג.
00:51:08.000 00:51:09.080
אתה לא יודע.
00:51:09.080 00:51:17.900
אני יודע שהיו אצלנו לא רוצה להגיד יפי נפש או משהו כזה כן.
00:51:17.900 00:51:21.900
יש לנו. אין לנו פה עכשיו את הסמובר היה לנו סמובר.
00:51:21.900 00:51:26.600
היה חשוב כמה כוסות
00:51:26.600 00:51:28.988
תה אפשר לעשות כבר אז לפי זה היו מזמינים אורחים ואת יודעת שהיו מזמינים
00:51:28.988 00:51:36.400
גם אורחים שלא היו יהודים.
00:51:39.300 00:51:42.200
האם אתה זוכר עוד לפני ליל הבדולח.
00:51:42.200 00:51:48.100
באותה שנה 38 בכלל הייתה שנה הרת גורל. פלישה לאוסטריה.
00:51:48.100 00:51:57.000
פירוק צ'כוסלובקיה. האם רשמו את הרכוש שלכם רישום רכוש יהודי או משהו כזה.
00:51:57.000 00:52:01.000
היה או התחילו עם החרמות רכוש באותו זמן?
00:52:02.000 00:52:08.300
כאשר הם באו לתת לנו אישור לעזוב את גרמניה.
00:52:08.300 00:52:11.700
שזה היה אחרי ליל הבדולח.
00:52:11.700 00:52:13.150
כן.
00:52:13.150 00:52:17.400
אחרי שהכל היה בסדר.
00:52:17.400 00:52:27.909
הם באו וספרו מה שיש לנו והשאירו לנו נניח 12 מזלגות. 12 סכינים.
00:52:27.909 00:52:34.000
וחלק היה עם כסף אז היה לחוד ורגיל היה לחוד.
00:52:34.000 00:52:40.000
ואני הייתי מבסוט ומה היו גרמנים ותביא את זה ותביא את זה רצו שאני אביא.
00:52:40.000 00:52:44.000
כן כי ידעתי איפה מסתירים. כן.
00:52:44.000 00:52:49.000
אז אני הייתי מבסוט. הייתי מביא.
00:52:49.000 00:52:53.375
בעצם אתם עוזבים באופן
00:52:53.375 00:52:55.200
לגלי במסגרת הסכם ההעברה.
00:52:55.200 00:52:57.875
גם אתם לא רק הדוד.
00:52:57.875 00:52:59.000
נכון.
00:52:59.000 00:52:59.887
אתם לא צריכים לברוח או משהו כזה.
00:52:59.887 00:53:03.650
לא. לא אנחנו הכנו ליפט וחצי.
00:53:03.650 00:53:13.600
תתארי לך מה זה ליפט וחצי לא הייתה אפשרות אחרת מאשר ללכת לשכונת בורוכוב לבית שלם.
00:53:13.600 00:53:15.300
כי כל כך הרבה רכוש היה לנו.
00:53:15.300 00:53:20.300
זאת אומרת למרות שאתם משאירים הרבה רכוש אתם גם מצליחים
00:53:20.300 00:53:26.199
להוציא דברים אבל לפי מה שאני מנחשת הרוב נשאר בגרמניה.
00:53:26.199 00:53:29.100
תראי הרכוש מבחינת רכוש. היה בקיר.
00:53:29.100 00:53:34.900
לא רהוט. אני מדברת על ממש נדלן על הבתים על החווה.
00:53:34.900 00:53:36.400
על העסק על הבנק כולל.
00:53:36.400 00:53:38.200
הכל נמכר.
00:53:38.200 00:53:41.533
הכל נמכר. והכסף הועבר אליכם?
00:53:41.533 00:53:45.650
או. שאו שנמכר בגרושים מה שנקרא?
00:53:45.650 00:53:52.200
אני מניח אני. כל הרכוש
00:53:52.200 00:53:58.900
עבר לבנק ואנחנו את הבנק מכרנו לבנק אחר.
00:53:58.900 00:54:02.000
מה ששם היה אני לא יודע בדיוק. כן.
00:54:02.000 00:54:07.300
אני יודע דבר אחר חבר שלנו שהיו לו שתי
00:54:07.300 00:54:12.800
מנסרות בעיר מכר את המנסרות לאחד עם שם פולני.
00:54:12.800 00:54:19.800
אז אם הוא היה גרמני או פולני אני לא יודע לא בכל אופן הוא לא היה לו מספיק כסף
00:54:19.800 00:54:28.850
בכדי לחבר שלנו את המנסרות אז הוא אמר לו תלווה לו אתה כסף
00:54:28.850 00:54:32.700
הסבא שלו הלווה לו את הכסף. זה לא חזר אלינו
00:54:33.800 00:54:44.800
זאת אומרת אנחנו לא יצאנו נקיים אם מרצון או לא מרצון.
00:54:44.800 00:54:47.000
בוא נחזור לליל הבדולח. אתה מתאר יום קשה. זה בעצם מבחינת אלימות.
00:54:47.000 00:54:50.000
כזאת אלימות אתם עוד לא חוויתם עד אז.
00:54:50.000 00:54:50.500
לא.
00:54:50.500 00:54:54.350
נכנסים למבצר שלכם לבית שלכם. אבא אסור.
00:54:54.350 00:54:59.838
אתה אומר אתה קצת מתקן מנסה לסדר את הדברים.
00:54:59.838 00:55:03.500
יוצאים אחר כך החוצה ואז מבינים שכל העיר ככה.
00:55:03.500 00:55:07.200
כן בשבילי זה היה שמח.
00:55:07.200 00:55:08.500
היה מעניין?
00:55:08.500 00:55:10.500
כן.
00:55:10.500 00:55:14.600
ראו ברחובות חלונות מנופצים וכולי?
00:55:14.600 00:55:18.600
אנחנו לא הלכנו לחפש את זה. כן.
00:55:18.600 00:55:27.200
אצלנו בין שני חדרים ראשיים היו דלתות הזזה זה הכל היה בדולח.
00:55:27.200 00:55:31.400
מזה לא נשאר שום דבר.
00:55:31.400 00:55:33.700
זה לקח לנו הון תועפות לתקן.
00:55:33.700 00:55:38.800
זאת אומרת אתם עוד מתקנים את הכל לפני שאתם עוזבים.
00:55:38.800 00:55:40.000
בוודאי.
00:55:40.000 00:55:44.250
ומיד אחרי זה מסלקים אותך מבית הספר?
00:55:44.250 00:55:46.519
היה יצא חוק.
00:55:46.519 00:55:47.826
יצא חוק.
00:55:47.826 00:55:50.200
איך הרגשת שאתה מסולק מבית הספר?
00:55:50.200 00:55:53.800
הודיעו ברדיו.
00:55:53.800 00:55:56.000
היה לכם רדיו בבית.
00:55:56.000 00:55:59.500
הייתם שומעים אז הרבה חוקים ברדיו?
00:55:59.500 00:56:00.500
כן.
00:56:00.500 00:56:02.471
גם נאומים של היטלר הייתם שומעים?
00:56:02.471 00:56:04.300
נניח.
00:56:04.300 00:56:06.400
פה ושם.
00:56:06.400 00:56:13.850
שמענו מה שדיברו בחדשות. שמענו. מוזיקה שמה.
00:56:13.850 00:56:16.500
אז אתה מסולק בבית הספר.
00:56:16.500 00:56:20.100
אז הלכתי ללמוד אצל הגברת ליימן.
00:56:20.100 00:56:21.800
אצל הגברת ליימן. קצת שמחת?
00:56:21.800 00:56:23.300
לפעמים ילדים קצת שמחים ש..?
00:56:23.300 00:56:27.700
נו בוודאי שפגשתי שמה חבר'ה שרוצים להגיע
00:56:27.700 00:56:33.300
לדרום אמריקה ומה הם עושים ומה הם מתכוננים ואיך הם מתכונים. זה היה מעניין כן.
00:56:37.400 00:56:43.400
זאת אומרת באותו הזמן אתה מתאר קהילה יהודית שכל כולה על גלגלים.
00:56:43.400 00:56:44.200
בוודאי.
00:56:44.200 00:56:45.200
כולם מנסים לצאת.
00:56:45.200 00:56:46.500
כן. כן.
00:56:48.300 00:56:52.500
היו לכם גם קרובי משפחה בברלין?
00:56:52.500 00:56:55.599
במקומות אחרים בגרמניה?
00:56:57.000 00:57:01.300
היו לנו. היו לנו.
00:57:01.300 00:57:03.200
היה קשר איתם באותו זמן?
00:57:03.200 00:57:05.400
אבל זה כבר נגמר מזמן.
00:57:10.700 00:57:13.200
מה זאת אומרת זה נגמר מזמן?
00:57:13.200 00:57:17.533
אנחנו פעם היינו נוסעים אליהם.
00:57:17.533 00:57:20.400
אבל לא נסענו כבר באותו הזמן.
00:57:20.400 00:57:21.700
כבר אין קשר.
00:57:21.700 00:57:22.500
כן.
00:57:22.500 00:57:23.980
והם עדיין בברלין ב-38?
00:57:23.980 00:57:24.900
אני לא יודע.
00:57:24.900 00:57:27.340
אתה לא יודע אפילו.
00:57:27.340 00:57:31.000
איפה לקחו. לאן לקחו את אבא איפה הוא נאסר?
00:57:31.000 00:57:35.500
בעיר. היה בית מאסר.
00:57:35.500 00:57:37.000
אתם ביקרתם אותו?
00:57:37.000 00:57:38.850
כן. כן.
00:57:38.850 00:57:41.000
מה היה העילה למאסר שלו?
00:57:41.000 00:57:42.233
אני לא זוכר.
00:57:42.233 00:57:42.400
יהודי?
00:57:42.400 00:57:43.000
מספיק יהודי.
00:57:43.000 00:57:46.000
ואז אחרי שבועיים משחררים אותו?
00:57:46.000 00:57:48.900
כן. ואז זה מתחיל העברה. העברה.
00:57:48.900 00:57:51.500
היה צריך לשלם בשביל השחרור או פשוט?
00:57:51.500 00:57:53.000
אני לא יודע.
00:57:53.000 00:57:55.800
העיקר הוא היה בבית.
00:57:57.500 00:58:03.100
אנחנו יודעים שאחרי ליל הבדולח הרבה מיהודי גרמניה נשלחים למחנות ריכוז.
00:58:03.100 00:58:06.856
היו יהודים מהעיר שנשלחו באותו הזמן?
00:58:06.856 00:58:08.350
אני לא יודע.
00:58:08.350 00:58:11.000
המחנות ריכוז זה משהו שהדהד?
00:58:11.000 00:58:13.337
אתם ידעתם על קיומם של המקומות האלה?
00:58:13.337 00:58:16.600
אני לא זוכר כרגע אם אני ידעתי.
00:58:17.700 00:58:28.630
אבא משתחרר אני מבינה ואז ברור שהם מאיצים את העזיבה.
00:58:28.630 00:58:32.200
מתי בעצם אתם עוזבים את גרמניה?
00:58:32.200 00:58:38.000
במרץ-פברואר 39.
00:58:40.800 00:58:48.499
תחילת 39. יש עוד משהו שאתה זוכר שקורה לכם מסוף 38 עד העזיבה?
00:58:48.499 00:58:51.700
אני הלכתי לבית ספר נפגשתי שמה עם כל
00:58:51.700 00:59:01.000
חבר'ה המסולקים ובאתי הביתה ואכלנו טוב והלכנו למכבי וזהו.
00:59:01.000 00:59:04.000
זאת אומרת עד הרגע האחרון ממשיכים בפעילות.
00:59:04.000 00:59:06.500
לא למכבי לא הלכנו כבר. כי היה סגור.
00:59:06.500 00:59:09.000
סגרו את מכבי כבר? כבר אי אפשר היה זה.
00:59:09.000 00:59:14.000
לא. לא. בית הכנסת ליד שמה שרפו.
00:59:14.100 00:59:18.257
תגיד היו גם יהודים מן הסתם
00:59:18.257 00:59:25.200
שלא יהיו עמידים כמוכם שהסכם ההעברה לא חל עליהם לא לא יכלו לעשות את החליפין.
00:59:25.200 00:59:28.599
מה קורה איתם איך הם מנסים לצאת מגרמניה?
00:59:28.599 00:59:30.000
אני לא הייתי עורך-דין.
00:59:30.000 00:59:34.000
אתה לא יודע? אולי דיברו בבית?
00:59:34.000 00:59:34.500
לא. לא.
00:59:34.500 00:59:39.582
אתה הכרת נערים בני נוער וילדים שניסו להוציא אותם ב"קינדרטרנספורט"?
00:59:39.582 00:59:41.086
שמה?
00:59:41.086 00:59:46.200
האם הכרת ילדים או בני נוער שניסו להוציא אותם מגרמניה ב"קינדרטרנספורט"?
00:59:46.200 00:59:47.900
כן שמענו על זה. שמעתי על זה.
00:59:47.900 00:59:50.400
היו מקרים כאלה שדיברו על זה.
00:59:50.400 00:59:55.900
יש גם במשפחה שלי.
00:59:55.900 00:59:57.500
ילדים שככה ניצלו?
00:59:57.500 01:00:00.800
כן. כן. מהצד של אמא שלי. כן מגרייפנברג.
01:00:02.000 01:00:08.100
מצד שני אתה זוכר פעילות של באמת עליית הנוער שמצליחה להוציא ילדים נערים?
01:00:08.100 01:00:09.500
לא יודע.
01:00:09.500 01:00:10.633
אתה לא יודע על זה.
01:00:10.633 01:00:13.750
קינדרטרנספורט. אני זוכר.
01:00:13.750 01:00:17.200
אז אתם מחסלים את כל העסקים. מחסלים את הכל.
01:00:17.200 01:00:21.338
בצורה חוקית מה שנקרא.
01:00:21.338 01:00:23.400
אתה מספר על הוריך
01:00:23.400 01:00:32.600
שנולדו שמה הם נראו לך מהצד שבורים באותו הזמן. אנשים שבורים?
01:00:37.700 01:00:41.300
לא יודע. איך שהוא כולם מסתדרים.
01:00:42.700 01:00:52.000
אם אתה זוכר אני חוזרת על מצעדים לא נעימים ברחובות. לא?
01:00:52.000 01:00:53.001
לא.
01:00:58.900 01:01:01.700
האם אתם מנסים לפחות.
01:01:01.700 01:01:07.900
האם אתם מנסים לפעמים בתור בני נוער להיכנס למקומות שאסור לכם להיכנס אליהם או שלא?
01:01:07.900 01:01:08.600
חס וחלילה.
01:01:08.600 01:01:10.400
חס וחלילה. למה מה היה קורה.
01:01:10.400 01:01:12.600
מה היה קורה אם היית נכנס לבית קולנוע?
01:01:12.600 01:01:15.805
אתה מקבל מכות.
01:01:15.805 01:01:20.000
א'. בכניסה לא היו נותנים לך להכנס. נותנים לך מכה.
01:01:20.000 01:01:24.776
בעיטה. איך היו יודעים שאתה יהודי בכניסה?
01:01:24.776 01:01:26.500
מי לא מכיר את מי בעיר?
01:01:32.700 01:01:39.100
אתם הבנתם שאתם מגיעים לארץ ישראל שהמקום בלשון המעטה לא מפותח.
01:01:39.100 01:01:48.600
מאוד שונה מגרמניה שהייתה מאוד מודרנית באותם הימים או שלא היה לכם מושג לאן אתם מגיעים?
01:01:50.700 01:01:55.900
לא היה לי מושג. אני ידעתי שיש לי פה משפחה ושזה הכל בסדר.
01:01:55.900 01:01:59.700
דרך איפה אתם עוזבים איך אתם עוזבים הלכה למעשה?
01:01:59.700 01:02:08.000
אנחנו נוסעים ל"גלאון" ועולים על האונייה. מה שם האונייה.
01:02:08.000 01:02:16.700
אני שכחתי כרגע ונוסעים
01:02:16.700 01:02:18.869
עד לתעלת סואץ. נדמה לי זה בפורט סעיד.
01:02:18.869 01:02:23.060
אתה זוכר את היציאה מגרמניה את החתמת הדרכון?
01:02:23.060 01:02:27.800
אתה לא זוכר. דרך אגב הוסיפו לכם בדרכונים את השמות ישראל ושרה?
01:02:27.800 01:02:29.000
כן. ישראל הוסיפו.
01:02:29.000 01:02:32.000
הוסיפו גם לך ישראל?
01:02:32.000 01:02:32.950
כן. בטח.
01:02:32.950 01:02:38.800
שושיק איפה התמונה של האונייה?
01:02:38.800 01:02:41.650
יש. יש הכל אחר כך.
01:02:41.650 01:02:44.900
ואז אתם מגיעים.
01:02:44.900 01:02:51.100
מגיעים פה עם שני הליפטים כל אחד אחד וחצי. אז מצאנו מקום עזרו לנו שמה בחוף.
01:02:51.100 01:02:58.700
אנחנו גרנו בהתחלה בתל
01:02:58.700 01:03:02.472
אביב בבית מלון איזה שבועיים. כן.
01:03:02.472 01:03:04.500
על יד הדוד שלי.
01:03:04.500 01:03:07.000
הדוד מקבל אותכם בעצם.
01:03:07.000 01:03:09.500
כן הוא מקבל אותנו אנחנו אוכלים אצלו.
01:03:10.900 01:03:14.600
ואז אתם מה. שוכרים דירה משלכם בתל אביב.
01:03:14.600 01:03:17.600
כן ואז מתחילים ללכת לבית הספר
01:03:17.600 01:03:27.750
עכשיו אני הלכתי לבית הספר וכבר שנתיים לא הייתי.
01:03:27.750 01:03:31.950
אז לפי הגיל אני צריך להגיע לכיתה ח'.
01:03:31.950 01:03:35.900
יהודה הלוי כיתה ח'.
01:03:35.900 01:03:38.700
הייתי חודש בכיתה ח'.
01:03:38.700 01:03:42.800
קרה לי המנהל אתה לא יודע כלום.
01:03:42.800 01:03:45.900
אתה לא מתאים לכיתה ח'.
01:03:45.900 01:03:50.100
אתה יורד לכיתה ז'. אז ירדתי לז'.
01:03:50.100 01:03:53.099
מה עם עברית בכלל איך הסתדרת עם העברית?
01:03:53.099 01:03:54.600
זה למדנו בחוץ מזה.
01:03:54.600 01:03:57.200
על יד זה למדנו בנוסף.
01:03:57.200 01:03:59.100
עברית עוד התחלת ללמוד בגרמניה?
01:03:59.100 01:04:05.000
כן גם בגרמניה למדנו. מויישה. היה ספר של מויישה.
01:04:05.000 01:04:10.400
איך קיבלו אותך הילדים פה הישראלים?
01:04:10.400 01:04:12.000
טוב מאד. כן.
01:04:12.000 01:04:13.734
היו עוד דוברי גרמנית פה באזור?
01:04:13.734 01:04:15.300
כן בכל מקום היו.
01:04:15.300 01:04:17.500
בכל מקום היו.
01:04:18.000 01:04:22.699
איך אתה מסתגל למנטליות. למזג האוויר?
01:04:22.699 01:04:26.050
זה מה שהיה.
01:04:26.050 01:04:30.100
יש הרגשת חופש גם אחרי אווירת הטרור בגרמניה?
01:04:30.100 01:04:35.000
כמובן. פה זה הכל אחרת.
01:04:35.000 01:04:36.000
השינוי מאד חד.
01:04:36.000 01:04:37.800
בוודאי.
01:04:37.800 01:04:39.200
מכל האספקטים.
01:04:39.200 01:04:41.500
יש בהתחלה געגועים לגרמניה?
01:04:41.500 01:04:45.600
מה פתאום זה מת. ממש לא. הנושא פשוט מת.
01:04:45.600 01:04:50.100
אבא איך הוא מתאקלם אבא?
01:04:50.100 01:04:54.800
מבחינת פרנסה וכולי ועסקים?
01:04:59.600 01:05:08.708
הוא לא מתאקלם. הוא הולך להיות רואה חשבון באיזשהו
01:05:08.708 01:05:15.600
קיבוץ ואח"כ
01:05:15.600 01:05:19.500
הוא נכנס לנושא
01:05:19.500 01:05:21.600
של השילומים.
01:05:21.900 01:05:26.200
הוא מתמצא מכל אנשי העיירה.
01:05:26.200 01:05:30.800
הוא יודע בדיוק מה היה להם ומה לא היה להם.
01:05:30.800 01:05:35.070
כן. אז הוא סידר להם מה שצריך לסדר.
01:05:35.070 01:05:36.200
אבל זה כבר שנים אחרי.
01:05:36.200 01:05:42.400
כן. זה קרוב אז הוא נוסע לגרמניה לעיר
01:05:42.400 01:05:48.750
שהיא מטפלת באלנשטיין זה נויישטאט על הוואינשטרסה.
01:05:48.750 01:05:54.000
אז הוא נוסע לשמה ואחרי כמה זמן הוא מזמין את אמא כהפקידה
01:05:54.000 01:06:00.100
שלו והם משמה מנהלים את העסק ואנחנו בפתח-תקווה לבד.
01:06:00.100 01:06:03.000
אבל זה כבר אחרי מלחמת העולם השניה.
01:06:03.000 01:06:03.700
כן.
01:06:03.700 01:06:12.200
מן הסתם. תאמר לי אתם מוצאים את עצמכם פה בארץ מהר מאוד פורצת מלחמת העולם השנייה.
01:06:12.200 01:06:16.200
הגרמנים בהתחלה בעוצמה מאוד חזקה.
01:06:16.200 01:06:20.200
איך מתייחסים לזה עד כמה אתם מבינים מה קורה באירופה?
01:06:21.300 01:06:31.100
אני רציתי להתגייס לחיל האוויר האנגלי אז בהתחלה כן נתנו לי.
01:06:31.100 01:06:36.050
לא נתנו לי ובסוף הגעתי לפלמ'ח.
01:06:36.050 01:06:42.700
האם אתם מתחילים להיות מודעים פה בארץ לרצח יהודי אירופה על ידי הגרמנים?
01:06:42.700 01:06:44.700
כן אנחנו.
01:06:44.700 01:06:46.900
מתחילים לשמוע או שלא יודעים ממש?
01:06:46.900 01:06:50.100
אנחנו יודעים בדיוק הכל זה כתוב בעיתון. יודעים הכל.
01:06:50.100 01:06:56.600
ואתם מרגישים שניצלתם ברגע האחרון?
01:06:56.600 01:06:58.500
אנחנו יודעים שהיה לנו מזל.
01:06:58.500 01:07:02.600
האם היו יהודים שלא הצליחו לצאת מאלנשטיין?
01:07:02.600 01:07:11.100
אני מניח שכן אבל אני לא יודע. אין לי מושג.
01:07:11.100 01:07:12.806
אתה לא יודע.
01:07:12.806 01:07:14.305
ב-45 כש.
01:07:14.305 01:07:21.300
אז אני סיפרתי לך על המשפחה הזאת שקוראים שוורץ. אז אני יודע שהיא פה.
01:07:21.300 01:07:22.000
שהם ניצלו.
01:07:22.000 01:07:22.500
כן.
01:07:22.500 01:07:27.700
שמסתיימת המלחמה ב-45 ומבינים
01:07:27.700 01:07:30.411
באמת את גודל האסון.
01:07:30.411 01:07:32.300
איך אתה מתייחס לזה.
01:07:32.300 01:07:36.500
אתה מבין שהיו מחנות השמדה דברים קשים.
01:07:36.500 01:07:38.700
הגרמנים סדרו את זה והם אחראים לזה וזה עניין שלהם. אני סובל מזה כן.
01:07:38.700 01:07:39.288
זה עניין שלהם.
01:07:39.288 01:07:49.100
אני מתרחק מזה.
01:07:49.100 01:07:52.900
כשהגיעו ניצולי שואה יותר מאוחר לישראל אנשים עם מספרים
01:07:52.900 01:07:57.175
על הידיים אתה ניסית לתקשר או שהעדפת להתרחק בכלל מהנושא?
01:07:57.175 01:08:00.000
אני כבר אז הייתי בצבא.
01:08:00.000 01:08:04.300
בכל מקרה כל הנושא הזה של ניצולי השואה אני מבינה שלא ממש.
01:08:04.300 01:08:08.400
זה נושא לא עיקרי.
01:08:08.400 01:08:11.500
אוקיי. מה הנושא העיקרי?
01:08:11.500 01:08:17.100
המשפחה. העתיד. המדינה.
01:08:17.100 01:08:25.300
אני מבינה שאתה מהר מאוד מרגיש חלק ממה שקורה פה אתה אחר כך מתגייס לפלמ'ח בהמשך לצבא.
01:08:25.300 01:08:27.000
זאת אומרת אתה ניהיה ישראלי לגמריי.
01:08:27.000 01:08:29.100
אני עזבתי את הבטחון.
01:08:29.100 01:08:32.300
ביטחון ישראל זה הדבר שהכי חשוב לך.
01:08:34.400 01:08:37.300
אני גמרתי שם. הגעתי הנה.
01:08:37.800 01:08:41.100
כמה שנים היית בצבא?
01:08:41.800 01:08:44.799
קרוב לשישים.
01:08:47.300 01:08:50.500
מה בעיקר עשית בצבא?
01:08:50.500 01:08:53.300
מה לא?
01:08:53.300 01:08:55.200
ידעו דבר אחד.
01:08:55.200 01:09:00.375
אם לא יודעים מה לעשות נותנים ליהודה.
01:09:00.375 01:09:04.199
היינו גם באוגנדה.
01:09:06.800 01:09:11.100
ז'א יש לך הרבה זכויות במה שנקרא ביטחון ישראל.
01:09:11.100 01:09:12.500
כן.
01:09:12.700 01:09:14.600
אנשים בצבא.
01:09:14.600 01:09:18.700
את יודעת מה זה ממונה על יצוא ביטחוני?
01:09:23.300 01:09:25.071
מרשים מאוד.
01:09:25.071 01:09:26.100
כן יוצא דופן.
01:09:26.100 01:09:29.600
היה לך הרבה סיפוק בעבודה. אני מבינה.
01:09:29.600 01:09:30.850
בוודאי.
01:09:30.850 01:09:35.400
כמה מילים על המשפחה שהקמת. מה השם של אשתך?
01:09:35.400 01:09:36.500
שושנה.
01:09:36.500 01:09:40.760
והילדים מה השמות שלהם?
01:09:42.100 01:09:47.200
הדס. נירה. אייל.
01:09:47.200 01:09:53.800
הילדים שלך ידעו. אתה סיפרת מה עבר עליך בגרמניה הנאצית בתור ילד?
01:09:53.800 01:09:55.500
חלק.
01:09:55.600 01:10:00.700
אתה חושב שהם הבינו שאם המשפחה לא הייתה יוצאת בזמן משם.
01:10:00.700 01:10:03.000
הם לא היו באים לעולם זאת אומרת.
01:10:03.000 01:10:06.000
בוודאי אצלהם לא משפחה אחרת.
01:10:09.000 01:10:13.000
אתה חזרת לבקר שם באלנשטיין?
01:10:13.000 01:10:20.000
נסענו גם לבקר אנחנו רצינו לדעת מה. מה נגמר שמה.
01:10:20.000 01:10:23.300
איך הרגשת שחזרת לשם?
01:10:23.300 01:10:25.900
אז ראיתי.
01:10:25.900 01:10:27.800
לא התרגשת יותר מדי?
01:10:27.800 01:10:32.000
לא. מי שהתרגש זה הילדים.
01:10:33.000 01:10:36.899
מה יחסך היום לגרמנים?
01:10:38.300 01:10:44.300
תראי. היום אנחנו צריכים את הגרמנים והם צריכים אותנו.
01:10:48.800 01:10:55.000
איך אתה רואה היום את המצב של העם היהודי פה בארץ ישראל.
01:10:55.000 01:10:59.050
בחוץ לארץ. איך אתה רואה את הדברים ככה אחרי כל השנים?
01:10:59.050 01:11:09.400
אנחנו עם. אני לא רוצה להגיד את השם.
01:11:09.400 01:11:11.300
את רוצה את
01:11:11.300 01:11:20.100
ביבי? טוב. זה מה שיש.
01:11:20.100 01:11:22.842
אנחנו עם כזה.
01:11:22.842 01:11:27.300
בשביל זה אנחנו כאן סובלים.
01:11:28.200 01:11:32.250
יש עוד משהו שאתה רוצה להוסיף על העדות הזאת?
01:11:32.250 01:11:37.900
אני לא התכוננתי. דיברתי מהלב.
01:11:38.400 01:11:46.500
דיברת מהלב ודברים נכנסו ללב שלי אני אבקש ממך לסיום לומר כמה מילים לדורות הבאים.
01:11:46.500 01:11:50.200
מה אתה מאחל לנכדים לנינים. הדורות הבאים?
01:11:50.200 01:11:56.200
קודם כל שלא יצטרכו לעבור מה שאנחנו עברנו.
01:11:56.200 01:12:04.300
שהם ילמדו ממש ממה שהיה וממה שיש ושיוציאו את המסקנות הנכונות.
01:12:04.400 01:12:08.900
את רואה אנחנו עם של עורכי דין
01:12:08.900 01:12:15.800
עד עכשיו צריכים לבטל את זה וליהיות מקצוע אחר.
01:12:15.800 01:12:22.000
כתבה. ראית בעיתון היום?
01:12:22.000 01:12:28.500
זה משהו מיוחד איך לצאת עם כל מיני דברים. טוב.
01:12:30.900 01:12:33.700
מר לוין המון המון תודה.
01:12:33.700 01:12:34.600
גם לך.
01:12:34.600 01:12:35.300
ישר כוח.
01:12:35.300 01:12:40.400
טוב התמונה הזאת צויירה ידי
01:12:40.400 01:12:48.000
ארכיטקט מנדלסון כאשר הוא למד עדיין ב.
01:12:50.700 01:12:58.947
התמונה הזאת צוירה על ידי הארכיטקט מנדלסון בעיר אלנשטיין
01:12:58.947 01:13:06.200
בגרמניה מהצד השני של הכנסייה בשעה שבע.
01:13:06.200 01:13:14.000
בבוקר כאשר הוא קם הסתכל אבא שלי על הכנסייה ולכן הוא צייר אותה.
01:13:14.000 01:13:21.800
הנאצים בליל הבדולח מאד היו מרוגזים על זה
01:13:21.800 01:13:26.600
שזה היה בבית של יהודי ולכן הם ניסו לעשות לה
01:13:26.600 01:13:32.800
נזק ואנחנו בכוונה לא תיקנו אותה.
01:13:40.800 01:13:49.000
כל הכוסות האלה שאתם רואים פה אני
01:13:49.000 01:13:57.000
הצלתי מליל הבדולח על ידי זה שפתחתי את הארון שהיה הפוך מאחור.
01:13:57.000 01:14:03.900
הוצאתי את הקיר ומה שנשאר שלם הוצאתי החוצה וזה עכשיו מונח פה.
01:14:03.900 01:14:10.400
רואים פה את סבא וסבתא שלי מצד אמא.
01:14:10.400 01:14:18.969
אמא עם הסבתא שלי בתור תינוקת
01:14:18.969 01:14:22.400
עם האחיות שלה.
01:14:22.600 01:14:29.700
זה בית הקברות באלנשטיין שפה מונח הסבא שלי יוליוס לוין.
01:14:29.700 01:14:37.600
כל בית הקברות נהרס על ידי הפולנים כי הם
01:14:37.600 01:14:42.700
לא רצו שלגרמנים ובגלל זה זה של היהודים יהיה את
01:14:42.700 01:14:53.600
הרצון ונקמה לחזור לבקר את המשפחות שלהם.
01:14:55.100 01:15:03.100
זה הפעם האחרונה ב-1932 שנכבדי העיר אלנשטיין נפגשו.
01:15:03.100 01:15:08.000
אבא שלי הוא
01:15:08.000 01:15:13.823
בצד ימין בשורה הקדמית.
01:15:13.823 01:15:20.800
ב-1933 כבר אף אחד לא נפגש כי היטלר עלה בינתיים.
01:15:24.600 01:15:32.300
הנה זה משפחת לוין לפני העליה ארצה ב-1939.
01:15:32.300 01:15:35.100
את מי רואים פה?
01:15:35.100 01:15:37.200
מצד ימין זה יהודה. אמא.
01:15:37.200 01:15:41.300
עלתה באמצע ואבא שלי.
01:15:41.300 01:15:48.246
זה הבול האחרון שהגיע אלינו מהזמנים ההם.
01:15:54.300 01:16:05.550
הנה תמונת הנישואים שלנו עם עוגה גדולה מאוד שאני הספקתי לא לאכול.
01:16:05.550 01:16:13.800
זאת תמונה משפחתית עם כל הצאצאים. מאיזה שנה?
עדותו של יהודה לוין יליד 1924 Allenstein גרמניה על קורותיו ב-Allenstein ובארץ ישראל.
ילדות ב-Allenstein; משפחה אמידה; עליית המפלגה הנאצית לשלטון בינואר 1933; חקיקה אנטי יהודית; גילויי אנטישמיות בבית הספר; איסור כניסה למקומות ציבוריים; ליל הבדולח בנובמבר 1938; פריצה לבית המשפחה ובכלל זה הרס רכוש; שריפת בית הכנסת; מעצר האב; החרמת רכוש; עלייה לארץ ישראל במסגרת הסכם העברה בראשית 1939; החיים בארץ ישראל.