אז אמרתי לך בעזרת הג'ויינט הג'ויינט עם רכבת נסענו. הג'ויינט מימן את זה.
02:11:10.000 02:11:16.000
סידר את זה. הג'ויינט והסוכנות. כבר פה היתה מעורבת הסוכנות.
02:11:16.000 02:11:19.000
ברגע שאנחנו הצהרנו שאנחנו רוצים לנסוע לארץ ישראל.
02:11:19.000 02:11:26.000
ולא לעלות לאמריקה. אז הסוכנות התחילה להיות אחראית עלינו.
02:11:26.000 02:11:36.000
ואז שמו אותנו במלון. שזה היה זמני עד שיהיה. אז פה הייתה מלחמת השחרור. מלחמת העצמאות.
02:11:36.000 02:11:44.000
אז חיכינו. לא היה לנו חיילים. האחים שלי לא היו וגם היו קטנים.
02:11:44.000 02:11:48.000
אז חיכינו עד שאפשר יהיה לעלות ארצה. ואז באנו ארצה.
02:11:48.000 02:11:53.000
רגע.רגע. רגע. רגע. פריז מה את זוכרת. כמה זמן היית בפריז?
02:11:53.000 02:11:53.001
בפריז היינו הרבה. היינו אולי שנה.
02:11:53.001 02:12:01.000
אז את קופצת כאילו לא היה כלום בפריז.
02:12:01.000 02:12:01.001
כן היה. למה לא היה. היינו שנה בפריז.
02:12:01.001 02:12:01.002
מה את זוכרת?
02:12:01.002 02:12:11.000
גרנו במלון. שלושתנו. ובמלון הזה כנראה שה...
02:12:11.000 02:12:18.000
תראי אני אז לא הייתי כמו היום שאני מבינה עניינים וזה.
02:12:18.000 02:12:27.000
אבל ממה שאני מתחילה לשחזר. אז כנראה שהג'ויינט והסוכנות שכרו את הבית מלון הזה.
02:12:27.000 02:12:35.000
זה היה ברו דה און אורה. זה אני זוכרת.זה היה בראונדסמן 1. איפה שהיה הלובר והאופרה. ופלאס דה קונקורד.
02:12:35.000 02:12:41.000
כל הדברים הגדולים שבאים תיירים לראות. זה היה שמה.
02:12:41.000 02:12:44.000
אנחנו גרנו שמה. היה לנו שמה בבית מלון.
02:12:44.000 02:12:48.000
ואיך הרגשתם שמה? את באים לעיר גדולה לעיר מודרנית.
02:12:48.000 02:12:59.000
נכון. נכון. לא היה... ישבנו במלון. אבל אני. אני תופסת מהר שפות. אז אני למדתי מהר לדבר צרפתית.
02:12:59.000 02:13:04.000
ואז אני הייתי המתרגמת בשביל כל היהודים שגרו במלון.
02:13:04.000 02:13:12.000
ושהיו צריכים ללכת לעירייה. לסדר "מרי" קראו. עירייה זה "מרי". לסדר איזה אישורים איזה משהו.
02:13:12.000 02:13:18.000
אז היו לוקחים אותי. ואני הייתי הולכת. ומה שלא ידעתי צרפתית.
02:13:18.000 02:13:22.000
אמרתי ביידיש ויידיש זה דומה לגרמנית.
02:13:22.000 02:13:25.000
והרבה צרפתים ידעו גרמנית אז ככה הסתדרנו.
02:13:25.000 02:13:27.000
למדת שם?
02:13:27.000 02:13:39.000
כן. שמה היה. היה בית ספר של חב"ד. אבל אני אז לא ידעתי שזה חב"ד. אבל זה היה בעברית.
02:13:39.000 02:13:45.000
אז אני למדתי שם פעם ראשונה תנ"ך. לפני זה לא ידעתי מה זה תנ"ך בכלל.
02:13:45.000 02:13:53.000
הייתה שמה מורה. היא לימדה משהו... היא לימדה אותנו משלי. היא תרגמה. זה היה משהו יוצא מן הכלל.
02:13:53.000 02:13:58.000
וההורים שלי בשביל שיהיה להם איזה פרוטה בכיס.
02:13:58.000 02:14:07.000
אז הם היו. אז לקחו מכנסיים. שהיו שם קונפקציה הרבה תפרו. והיו עושים מנז'טים.
02:14:07.000 02:14:16.000
וכפתורים לתפור. ומנז'טים ב... של הג'קטים בשרוולים.
02:14:16.000 02:14:27.000
ואני ואבא היינו נוסעים במטרו לבית חרושת. לוקחים נגיד 15 זוגות מכנסיים.
02:14:27.000 02:14:32.000
נוסעים למלון מתיישבים ועובדים. ואחר כך היה לנו כמה כיף קצת כסף.
02:14:32.000 02:14:39.000
ואנחנו גרנו שמה זה היה גם האליס. זה היה שוק כזה סגור. אחר כך בנו שמה את הפלאץ פומפידו במקום הזה.
02:14:39.000 02:14:42.000
1402 02:14:42.000 02:14:51.000 אז היינו בבוקר אני ואבא. היינו הולכים בבוקר והיו מביאים סחורה מהפרובנס. מהפרברים.
02:14:51.000 02:15:01.000
תפוזים שהיה או אשכוליות שהיה חצי רקוב. אז היו זורקים שמה. אז אנחנו היינו מוציאים מהפח.
02:15:01.000 02:15:06.000
חותכים את הרקוב ומביאים הביתה ואוכלים את זה.
02:15:06.000 02:15:13.000
כי לא היה. לא התלוננו. אני לא יודעת. אף פעם לא... לא הייתי מסכנה. כמו שרואים בטלוויזיה.
02:15:13.000 02:15:20.000
כמו שרואים בטלוויזיה. אישה עם צמיד ועם עגילים זהב. ועם לק ועם תסרוקת והיא ענייה.
02:15:20.000 02:15:27.000
מה זה. זה נקרא ענייה. הם לא יודעים מה זה ענייה. והמדינה מצדיקה את זה.
02:15:27.000 02:15:32.000
והסטטיסטיקה עושה סטטיסטיקות. כמה ילדים שיש מיליון וחצי ילדים עניים.
02:15:32.000 02:15:37.000
אם לחם עולה חמש שקל. אז איך יכול להיות שאין לעניים מה לעשות סנדוויץ'?
02:15:37.000 02:15:46.000
אז מסתבר שהאמא היא נרקומנית והאבא בבית סוהר ואז אין סנדוויץ'. זה היום שמעתי.
02:15:46.000 02:15:50.000
היו יהודים מקומיים. מקומיים שעזרו לכם?
02:15:50.000 02:15:58.000
אז זה היה מהבתי חרושת. שהיינו לוקחים את הקונפקציה מהמכנסיים.
02:15:58.000 02:16:03.000
אבל התעניינו בכם? הנה אתם ניצולי שואה שעכשיו...
02:16:03.000 02:16:10.000
לא אז לא היה המושג הזה. ניצולי שואה. המושג הזה. אמרתי לך שאת לא יודעת.
02:16:10.000 02:16:13.000
זה נהיה אחרי שעשו את הסכם השילומים.
02:16:13.000 02:16:14.000
זה אני יודעת.
02:16:14.000 02:16:17.000
עד אז. אף אחד לא ידע שהוא פליט.
02:16:17.000 02:16:27.000
אבל היהודים ידעו שהנה באו יהודים אחרים שהם עברו את השואה או עברו את רוסיה. ידעו. השאלה אם.
02:16:27.000 02:16:29.000
לא ידעו. אנחנו היינו פה בארץ.
02:16:29.000 02:16:32.000
לא אני לא מדברת על הארץ. אני מדברת על פריז.
02:16:32.000 02:16:37.000
אז בפריז היה הג'ויינט והסוכנות. זהו זה מה שהיה.
02:16:37.000 02:16:42.000
ואנחנו לא היינו היחידים. היו חצי מיליון פליטים שבאו מכל קצוות העולם.
02:16:42.000 02:16:46.000
אז היה להם במי לטפל. אז הם לא השגיחו רק עלינו.
02:16:46.000 02:16:46.001
אז השאלה.
02:16:46.001 02:16:51.000
אם היו לכם קשרים?
02:16:51.000 02:17:00.000
לא היו כי לא היה שפה. אי אפשר היה לדבר. היהודים המקומיים ידעו צרפתית הם לא ידענו יידיש.
02:17:00.000 02:17:02.000
אנחנו לא ידענו צרפתית לא היה...
02:17:02.000 02:17:05.000
רגע בבית ספר של חב"ד הכל היה בעברית?
02:17:05.000 02:17:14.000
כן. עברית ויידיש. והיה שזה היה בפלצל. קראו לזה פלצל.
02:17:14.000 02:17:16.000
האזור היהודי?
02:17:16.000 02:17:17.000
כן.
02:17:17.000 02:17:18.000
ומי היו המורים?
02:17:18.000 02:17:24.000
אז אמרתי לך. מחב"ד. היתה אישה. אני לא יודעת איזה תואר היה לה.
02:17:24.000 02:17:27.000
לא תואר. לא תואר. היא הייתה צרפתייה?
02:17:27.000 02:17:27.001
לא. לא. לא.
02:17:27.001 02:17:29.000
או שהיא היתה. זה מה שחשוב.
02:17:29.000 02:17:35.000
כן היא הייתה לובביצ'ה. היא הייתה רוסיה. יהודיה רוסיה שהיו ב... איך היא הגיעה. אני לא יודעת.
02:17:35.000 02:17:39.000
אבל היא הייתה דתייה. זה אני יודעת. אני זוכרת שהיא הלכה עם מטפחת.
02:17:39.000 02:17:42.000
ואני עם חברה שלי היינו הולכים ברגל בשבת ל...
02:17:42.000 02:17:53.000
אבל אני למדתי שם אני לא זוכרת. היה לי מחברת וספר ולמדתי צרפתית אבל אני לא זוכרת איפה.
02:17:53.000 02:17:58.000
אם זה היה בית ספר או משהו. אם זה היה קורס אני לא יודעת.
02:17:58.000 02:18:03.000
והייתי אז ילדה גדולה בת 12. באתי ארצה כבר והייתי בת 13.
02:18:03.000 02:18:14.000
השורה התחתונה זה שאנחנו השתדלנו להתקיים בלי שום עזרה מאף אחד.
02:18:14.000 02:18:22.000
לא חיפשנו עזרה. אבא שלי היה אומר: "פשוט נבלה ברחוב ואל תצטרך לבריות.
02:18:22.000 02:18:29.000
כל עבודה מכבדת את בעליה. לא חשוב מה שעושים העיקר שלא תצטרך ללכת
02:18:29.000 02:18:34.000
לבקש נדבות. וזהו מה שאנחנו שמרנו על כבודנו.
02:18:34.000 02:18:42.000
חגגתם בפריז את החגים אני מתארת לי. איפה הייתם בבית הכנסת?
02:18:42.000 02:18:50.000
אז היה שם. היו בתי כנסת כן היה של המקומיים. אז אבא שלי היה. אני לא הלכתי לבית הכנסת.
02:18:50.000 02:18:52.000
אבל אבא שלי היה הולך לבית כנסת כן.
02:18:52.000 02:18:57.000
היו שם ילדים דתיים גם. אבל הרוב היה אסימולנטים. את יודעת מה זה.
02:18:57.000 02:19:05.000
אבל תמיד בתרבות היהודית היו מזמינים מבית הכנסת?
02:19:05.000 02:19:16.000
לא הזמינו לא הם היו מתרחקים. זה היה זמן אחר. גם פה. שבאנו ארצה היהודים המקומיים.
02:19:16.000 02:19:23.000
האנשים המקומיים לא התחברו אחת שתיים עם הפליטים. היו קוראים לנו פליטים.
02:19:23.000 02:19:30.000
כשאני התחברתי אחר כך עם החברות שלי. אז היא הייתה מספרת לי האישה הזו פליטה.
02:19:30.000 02:19:38.000
אז אמרתי לה מלה גם אני פליטה. "את לא פליטה". היא התייחסו לאנשים אחרת.
02:19:38.000 02:19:40.000
אני לא יודעת אחר כך לאט לאט.
02:19:40.000 02:19:44.000
אז הרגשת בצרפת גם שהתייחסו. איך התייחסו?
02:19:44.000 02:19:44.001
שמה הרגשתי התייחסות של הגויים.
02:19:44.001 02:19:44.002
מה הרגשת?
02:19:44.002 02:19:50.000
אנטישמיים. אז אני מספרת לך.
02:19:50.000 02:19:59.000
מאיפה הם ידעו שאני יהודייה. זה אני לא יודעת. הם קראו לי סאל ז'וויף . יהודייה מלוכלכת. וזה נורא פגע בי
02:19:59.000 02:20:02.000
מי. ילדים או מבוגרים?
02:20:02.000 02:20:09.000
לא. במטרו אנשים כשהלכתי עם אבא שלי במטרו. בשביל להביא את המכנסיים. אז היו צועקים לי ככה.
02:20:09.000 02:20:14.000
וזה נורא נורא פגע בי כי חשבתי בליבי מה אני עשיתי לו. מה הוא כועס עליי?
02:20:14.000 02:20:15.000
איש מבוגר?
02:20:15.000 02:20:29.000
כן. בחורים נגיד בני 25. 30 ככה אנשים. הם גם לא סבלו את היהודים שבאו שמה אליהם.
02:20:29.000 02:20:31.000
לקחו להם את העבודה.
02:20:31.000 02:20:42.000
אז היית אומרת. כן את היית אומנם צעירה. שממש הרגשת אנטישמיות אחרי המלחמה?
02:20:42.000 02:20:46.000
הרגשתי אנטישמיות. כן.
02:20:46.000 02:20:52.000
כי בעצם את חושבת שנראית כל כך שונה?
02:20:52.000 02:21:02.000
הצרפתים לא לא יכלו לסבול שהתנפלו עליהם אנשים פליטים זרים.
02:21:02.000 02:21:09.000
עכשיו הם מקבלים את הערבים אבל אז את הפליטים מפולנייה מחוץ לארץ הם לא קיבלו יפה.
02:21:09.000 02:21:14.000
הם לא קיבלו. וגם היהודים הצרפתים כנראה גם לא קיבלו.
02:21:14.000 02:21:17.000
גם לא כ"כ קיבלו יפה. כן.
02:21:17.000 02:21:28.000
אנחנו גרנו ליד האופרה ובאופרה בפריז כשיש הפסקה אז אפשר לצאת.
02:21:28.000 02:21:31.000
לא צריכים להראות כרטיס לא כלום.
02:21:31.000 02:21:35.000
וכרטיס לאופרה עלה הרבה כסף.
02:21:35.000 02:21:44.000
אבל אני רציתי לראות אופרה. אז אני חיכיתי בהפסקה וכשהתחילו להיכנס אז אני נכנסתי גם.
02:21:44.000 02:21:52.000
אז לא היה לי איפה לשבת. אז היה בדיוק. אני זוכרת את זה. שמשון ודלילה ההצגה.
02:21:52.000 02:21:52.001
זה היה יפה. את היית באופרה של פריז?
02:21:52.001 02:21:52.002
בודאי.
02:21:52.002 02:21:59.000
הבמה.
02:21:59.000 02:22:04.000
אבל אחר כך. כשהתחלתי לנסוע בעולם. אז ראיתי שהאופרה של פריז.
02:22:04.000 02:22:09.000
והאופרה של וינה. והאופרה של פראג אותו הדבר.
02:22:09.000 02:22:15.000
באתי לידי מסקנה. זה בטח אותו אדריכל שבנה את כל האופרות האלה. הן כולן אותו הדבר.
02:22:15.000 02:22:22.000
מאוד התרשמתי. זה היה משהו המערכה הזו.
02:22:22.000 02:22:26.000
ואיך ההורים. איך ההורים היו בפריז? איך הם?
02:22:26.000 02:22:40.000
תראי אצלנו ההורים בינינו חיו מאוד יפה ההורים. עם הילדים התנהגו יפה. לא הרביצו לא כעסו לא צעקו.
02:22:40.000 02:22:44.000
חינכו אותנו מאוד ב... סטייל מיוחד.
02:22:44.000 02:22:50.000
שאמא הייתה משהו צריכה להגיד. אז היא הייתה קוראת את הילד שהיא רצתה להוכיח.
02:22:50.000 02:22:55.000
מתיישבת איתו ומדברת איתו ומסבירה מה טוב מה לא טוב.
02:22:55.000 02:23:01.000
למה לא לעשות ככה. ולמה ככה וככה חינכו אותנו. ואז אנחנו חינכנו את הילדים גם ככה.
02:23:01.000 02:23:11.000
הפליטים שהיו. אני מדברת עדיין על פריז כי הייתם בכל אופן יותר משנה. הפליטים התחברו ביניהם?
02:23:11.000 02:23:18.000
כן. אז זה יש לי על זה סיפור. אנחנו גרנו בהוטל הזה. היה שם יהודי מאוד אינטיליגנטי.
02:23:18.000 02:23:28.000
הוא קרא את הספרים של שלום עליכם. ביידיש. אז כל ערב היינו מתאספים באיזה חדר של מישהו
02:23:28.000 02:23:33.000
והוא הקריא לנו את הסיפור של מוטל בן פייסי החזן.
02:23:33.000 02:23:33.001
את שמעת על זה?
02:23:33.001 02:23:33.002
בוודאי. קראתי.
02:23:33.002 02:23:39.000
זה סיפור כזה מעניין ומצחיק ומכל המעלות.
02:23:39.000 02:23:49.000
אז הנה. היינו והם היו צריכים איזה טובה אחד לשני. כן זה היה הייתה הדדיות והייתה חברות כן.
02:23:49.000 02:23:57.000
הייתה. ביקרתם? אנשים ביקרו?
02:23:57.000 02:24:08.000
לא. לא באו לבקר. לא. היו ספרנט כזה. לא זה לא נדבק.
02:24:08.000 02:24:08.500
הפרדה.
02:24:08.500 02:24:19.000
כן זה לא נדבק אחד עם השני. תראי כל אחד היה עצוב מדוכא. אנשים לא היו שמחים.
02:24:19.000 02:24:27.000
לא הלכו שמחים. אחרי כל זה מה שקרה ומה ששמעו ומה שראו. זה דיכא את האנשים.
02:24:27.000 02:24:32.000
ולא הלכו לרופא לפסיכולוג או לפסיכיאטר. לא היו אז את הדברים האלה.
02:24:32.000 02:24:42.000
אז היו סובלים. אז היו יושבים בבית לא היו כל כך מבלים. זה לא היה. גם הבתי קפה. היה בפריז.
02:24:42.000 02:24:50.000
אבל אחר כך כשנסעתי עשר שנים יותר מאוחר לפריז היה עיר אחרת לגמרי ממה שאני זכרתי.
02:24:50.000 02:24:57.000
היו... ועל ידכם אני משערת לי שהייתה שחיטה כשרה. כל זה היה?
02:24:57.000 02:25:01.000
אני לא זוכרת שאכלתי בשר בפריז.
02:25:01.000 02:25:12.000
לא. לא. אולי לפעמים הלכנו שם למסעדה. אבל לא יכלנו להרשות לעצמנו בשר או משהו.
02:25:12.000 02:25:18.000
בפריז בבתי מלון. אני חושבת שבכל העולם. אסור לבשל בבית מלון.
02:25:18.000 02:25:31.000
אז התחכמנו. תמיד היהודים מתחכמים. קנינו כזה מין. לא יודעת מה להגיד. זה היה על ספירט. להבה.
02:25:31.000 02:25:37.000
ועל זה היינו מבשלים. אמא הייתה מבשלת על הספריט על הזה.
02:25:37.000 02:25:39.000
זה היה כמו פרימוס אבל זה לא היה פרימוס.
02:25:39.000 02:25:48.000
כי לא היו צריכים לעשות עם האוויר. זה היה עם כוהל. ועל זה אמא הייתה מכינה אוכל לשבת.
02:25:48.000 02:26:02.000
אנחנו. אתם הייתם בפריז גם כשפריז גם כן סבלה אחרי המלחמה. מה ראית באווירה בפריז?
02:26:02.000 02:26:06.000
גויים לא כל כך סבלו. פריז לא הפציצו אף פעם ולא שדדו.
02:26:06.000 02:26:06.001
לא הפציצו אבל היתה בכל באופן אווירה של...
02:26:06.001 02:26:12.000
אבל אנחנו לא התעניינו בגויים. זה לא היה האכפת לנו הגויים.
02:26:12.000 02:26:19.000
אנחנו חיכינו לעלות ארצה וזהו. לא רצינו לשמוע מה או מו
02:26:19.000 02:26:28.000
אנחנו שמענו שהיו בחורות שהתעסקו עם הגרמנים. אחר כך סיפרו להם את השיערות. עשו עונשים כאלה.
02:26:28.000 02:26:35.000
שמענו כל מיני דברים. אבל זה לא. זה לא היה איכפת לנו. זה לא עניין שלנו.
02:26:35.000 02:26:45.000
יש לנו את העניין שלנו. אנחנו דאגנו פה על המלחמה. פחדנו ש... היה שם פחד כזה שפה בארץ אנחנו כל כך מעטים.
02:26:45.000 02:26:52.000
ופה משש שבע מדינות כולם התנפלו מכל הצדדים. זה היה לא פשוט וזה שמענו כל הדברים האלו.
02:26:52.000 02:26:58.000
זה העסיק אותנו יותר מאשר ההתעניינות...
02:26:58.000 02:27:09.000
את זוכרת. קודם כל. את היית בפריז שבעצם הייתה אז חגגו את יום הכרזת המדינה?
02:27:09.000 02:27:12.000
את זוכרת משהו מזה?
02:27:12.000 02:27:12.001
לא. אז היינו פה בארץ כבר.
02:27:12.001 02:27:12.002
הייתם בארץ בהכרזת המדינה?
02:27:12.002 02:27:12.003
אנחנו באנו ב- 48' דצמבר.
02:27:12.003 02:27:12.004
אה בדצמבר.
02:27:12.004 02:27:24.000
זה היה כבר אחרי. כן היינו פה בטח.
02:27:24.000 02:27:29.000
שמחנו עם כל עם ישראל.
02:27:29.000 02:27:34.000
כן אבל לפני זה ידעתם על כל המלחמה? דיברו על זה?
02:27:34.000 02:27:48.000
כן. הרבה. כן זה היה בראש דאגותינו המצב בארץ. זהו אחר כך באנו ארצה. השתקענו ברוך השם אנחנו.
02:27:48.000 02:27:52.000
רגע. רגע. איך אתם עולים ארצה. באיזה אונייה?
02:27:52.000 02:27:56.000
באיזה אונייה אני לא זוכרת. אחי אמר לי אבל שכחתי.
02:27:56.000 02:28:00.000
אבל אני יודעת שנסענו מפריז כל הלילה ברכבת למרסיי.
02:28:00.000 02:28:05.000
וממרסיי עלינו על אונייה. זה היתה אונייה זה היתה גיגית.
02:28:05.000 02:28:14.000
וזה היה דצמבר וזה רוחות וגשמים. והים סוער וגועש. נסענו שבוע ימים.
02:28:14.000 02:28:17.000
זה הרבה. כי זה לא כל כך רחוק.
02:28:17.000 02:28:19.000
מה את זוכרת אם את זוכרת דוחק? מה את זוכרת מהאוניה?
02:28:19.000 02:28:26.000
לא. לא זוכרת את כל הדברים האלו. אני זוכרת אנשים היו מקיאים ורק אני לא הקאתי.
02:28:26.000 02:28:33.000
אני הסתובבתי ועזרתי לכל האנשים. הבאתי להם מים וזה. אני לא יודעת למה אני לא הקאתי. אבל אני לא.
02:28:33.000 02:28:43.000
ואחר כך באנו ארצה ואני התאקלמתי מהר מאוד בארץ. לא היו לי אספירציות.
02:28:43.000 02:28:50.000
לא היו לי תביעות ודרישות. הייתי מרוצה מכל דבר. היו לי המון חברות.
02:28:52.000 02:28:55.000
כן. איפה גרתם כשעליתם ארצה?
02:28:55.000 02:29:04.000
קודם היינו בבית עולים בנתניה. אז העבירו אותנו לבת גלים בגלל שהיו לנו משפחה בחיפה.
02:29:04.000 02:29:09.000
ואז הסוכנות נתנה לנו דירה בואדי סאליב. שמעת על המאורעות של ואדי סאליב.
02:29:09.000 02:29:09.001
בודאי. אנחנו יודעים על המאורעות.
02:29:09.001 02:29:15.000
אז היינו שם בבית של ערבים אז ככה. לא היה שירותים. לא היה ברז.
02:29:15.000 02:29:24.000
לא היה תקרה. התקרה הייתה עם מרשים כאלה. קרשים.
02:29:24.000 02:29:31.000
הרצפה הייתה אספלט ובחלונות לא היה מסגרת. לא היה זכוכית. לא היה כלום בקיצור.
02:29:31.000 02:29:39.000
אבל אחר כך באנו אז הסוכנות נתנה לנו מיטות עם מזרונים של קש.
02:29:39.000 02:29:46.000
ואחר כך. שילמנו בשביל המיטות האלו. אבא שלי שילם מהמשכורת. שעוד היה לי את הקבלות.
02:29:46.000 02:29:57.000
שתיים או שלוש לירות כל חודש לסוכנות החזרנו. וזהו אנחנו היינו מבסוטים ודי.
02:29:57.000 02:30:04.000
כן את סיפרת שעבדת אצל... קודם סיפרת שעבדת אצל עורך דין לינדנשטראוס.
02:30:04.000 02:30:06.000
לינדנשטראוס לא היה עורך דין. הוא היה מנהל בנק.
02:30:06.000 02:30:10.000
מנהל בנק אבל גם הייתה לו השכלה של עורך דין. לא?
02:30:10.000 02:30:16.000
יכול להיות. אני לא יודעת. הוא היה יקה. איזה יקה. הוא היה איש יפה. גבוה.
02:30:16.000 02:30:24.000
איך הסתדרתם?... אתם שהייתם פליטים בכל מקום הרגשתם. מתי הרגשתם סוף סוף בבית?
02:30:24.000 02:30:24.001
פה בארץ. לא חשוב...
02:30:24.001 02:30:24.002
איפה? שהייתם...
02:30:24.002 02:30:33.000
תכף בהתחלה. כמו שבאנו ארצה מיד. אמרתי לך אנחנו לא באנו עם דרישות.
02:30:33.000 02:30:33.001
אנחנו באנו עם הכרת טובה. שיש לנו בית. יש לנו לאן לבוא.
02:30:33.001 02:30:43.000
עכשיו נהיה אזרחים מספר אחד ולא סוג אחד סוג שתיים. כמו שהיינו בכל העולם.
02:30:43.000 02:30:48.000
1569 02:30:48.000 02:30:49.000 ואיך קיבלו אתכם? למשל אחיך סיפר...
02:30:49.000 02:30:51.000
המשפחה קיבלה אותנו יפה.
02:30:51.000 02:30:53.000
מי היה לכם פה?
02:30:53.000 02:30:59.000
היו לי פה שלוש בנות של אחות של אמא שלי.
02:30:59.000 02:31:07.000
אמא שלי היה לה אחות שמה איפה שאנחנו גרנו בדינוב. אז היו לה גם הרבה ילדים.
02:31:07.000 02:31:13.000
אז שלוש בנות ושני בנים עלו ארצה.
02:31:13.000 02:31:21.000
ובשביל לעלות ארצה. היו צריכים סרטיפיקט. סיפרתי לך על זה כבר.
02:31:21.000 02:31:31.000
עם הסבא. שהוא דיבר עם ד"ר טונץ. שהוא היה בקונגרס הציוני חבר. והוא נתן להם המלצות.
02:31:31.000 02:31:34.000
וסבא נתן להם כסף. למרות שהוא היה...
02:31:34.000 02:31:37.000
זה את סיפרת לי בהפסקה.
02:31:37.000 02:31:37.001
כן. בהתחלה. לא סיפרנו את זה. זה ישנו ב...
02:31:37.001 02:31:37.002
כן.
02:31:37.002 02:31:50.000
אז כל הדברים האלה. הכל ביחד. זה נהיה קומפליקס אחד. התחבר.
02:31:50.000 02:31:58.000
תראי. כשאת באה למשהו ואין לך טענות ואין לך דרישות ואת מרוצה מכל דבר. אז את מרוצה מבפנים גם.
02:31:58.000 02:32:04.000
אז היינו מרוצים. אנחנו היינו שמחים תמיד בבית. שרנו וזה ושמחנו.
02:32:04.000 02:32:11.000
אבל מעניין אחיך בעדות שלו. מספר כמה שהוא סבל בעצם.
02:32:11.000 02:32:11.001
אבל הוא לא סיפר את זה לאף אחד. אף אחד לא ידע את זה.
02:32:11.001 02:32:11.002
אבל לך הוא... את אומרת ששמעת את זה.
02:32:11.002 02:32:18.000
לא. לא ממנו עכשיו שמעתי פעם ראשונה.
02:32:18.000 02:32:23.000
אמרתי לו. מה זה לא סיפרת לנו כלום. איך שהיית סובל בבית ספר.
02:32:23.000 02:32:26.000
אני לא הייתי סובלת. אני הייתי מחזירה להם בחזרה.
02:32:26.000 02:32:29.000
מה זאת אומרת?
02:32:29.000 02:32:37.000
תראי ילדים הם אכזריים את לא יודעת? אז היו תופסים כזה ילד ביישן קטן. הוא היה נמוך.
02:32:37.000 02:32:41.000
הוא אחר כך גדל קצת. אז הם מתנכלים לו. אז עושים לא את המוות.
02:32:41.000 02:32:46.000
אבל אצלי. אני לא נתתי שיעשו לי את מוות.
02:32:46.000 02:32:48.000
ניסו לעשות לך מוות?
02:32:48.000 02:32:49.000
אני לא זוכרת.
02:32:49.000 02:32:51.000
או שאת מיד השתלבת?
02:32:51.000 02:32:54.000
בנות זה משהו אחר ובנים זה משהו אחר.
02:32:54.000 02:33:03.000
הלוא היו לך אחים ואת חושבת שבנות ההתאקלמות הייתה יותר קלה?
02:33:03.000 02:33:13.000
כן. הרבה יותר קלה. כן. אני שם מצאתי גם קרובה. קרובת משפחה שלי. והתחברתי מאוד מהר עם כל הבנות.
02:33:13.000 02:33:14.000
כולם רצו להיות חברות שלי.
02:33:14.000 02:33:21.000
וזה לא הפריע לי שאני עולה חדשה. עולה חדשה קראו לי. לא פליטה.
02:33:21.000 02:33:25.000
הייתי עולה חדשה וזה לא היה אכפת לי.
02:33:29.000 02:33:35.000
וברוך השם הקמתי משפחה ואנחנו חיים באושר ובעושר.
02:33:35.000 02:33:38.000
ושרק ברוך השם יעזור לנו שיעשה פה שלום אז לא חסר כלום.
02:33:38.000 02:33:46.000
אין לנו דרישות לאף אחד גם לנתניהו אין לי דרישות. סתם מלכלכים אותו השמאלנים הוא גם שמאלן.
02:33:46.000 02:33:55.000
הם חושבים שמישהו אחר שיתן לערבים חצי מדינה אז יהיה לנו פה שקט.
02:33:55.000 02:34:00.000
אבל לעולם לא יהיה פה שקט. כי הם לא רוצים חצי מדינה. הם רוצים מדינה שלמה.
02:34:00.000 02:34:08.000
אבל אני רק שואלת דבר אחד. למה לפני מאה שנה הם לא הקימו מדינה. היה פה ארץ ריקה.
02:34:08.000 02:34:09.000
למה הם לא הקימו מדינה?
02:34:09.000 02:34:13.000
זה להיכנס לפוליטיקות שזה לא הדבר שאנחנו עושים.
02:34:13.000 02:34:19.000
הם חיכו שאנחנו נכין להם מדינה. שאנחנו נקים מדינה. ויש יהודים שמצדיקים את זה.
02:34:19.000 02:34:23.000
זה גם עניין לחקירה.
02:34:23.000 02:34:33.000
את חושבת שבעקבות השואה. ההתחזקות הדתית שלך הייתה. התחזקתם דתית או ההפך?
02:34:33.000 02:34:46.000
לא. לא התחזקנו. אנחנו גם בלבנו היו לנו טענות לקדוש ברוך הוא. למה הוא נתן כזה אסון כזה. מצד שני אז.
02:34:46.000 02:34:48.000
יש לך כעס?
02:34:48.000 02:34:53.000
לא כי הסבירו לי כל מיני הסברות.
02:34:53.000 02:34:55.000
מה. איזה הסברות?
02:34:55.000 02:35:03.000
שהקדוש ברוך הוא יש לו חשבונות משלו. ושלא שואלים שאלות. שאם שואלים שאלות אז נכשלים.
02:35:03.000 02:35:15.000
ומה שהיה בשואה באמת זה דבר איך היו אומרים. הרייטניש. תעלומה. זה לא יודעים לפענח את זה.
02:35:15.000 02:35:21.000
יש כל כך הרבה יהודים דתיים ותינוקות וזה.
02:35:21.000 02:35:25.000
אז איך באמת את כאישה דתית חייה עם השאלה הזאת?
02:35:25.000 02:35:34.000
כן. אני חיה עם זה. אז אני השלמתי. יש אנשים שהדתיות שלהם. הם למדו להיות דתיים.
02:35:34.000 02:35:39.000
אצלנו אנחנו נולדנו דתיים. ולא חיפשנ..
02:35:39.000 02:35:44.000
אני לקחתי חלק גם בחיים של חופשיים.
02:35:44.000 02:35:50.000
היו לי חברים וחברות לא דתיים. אבל זה לא היה אכפת לי. אני את שלי עשיתי.
02:35:50.000 02:35:56.000
למשל אם היינו בשבת או בליל בשבת. הייתי בחיפה היו מתאספים והולכים לבית קפה לרקוד וזה.
02:35:56.000 02:36:04.000
אז כשהגענו לקטע הזה. אני הייתי הולכת הביתה אבל עד אז. לפני זה אני הייתי בחברה.
02:36:04.000 02:36:13.000
זה לא צריך להפריע. כולם יהודים. אני פעם שאלתי את אבא שלי את מי הקדוש ברוך אוהב יותר?
02:36:13.000 02:36:15.000
את היהודי הדתי או את היהודי החילוני?
02:36:15.000 02:36:22.000
אז עוד נימקתי לו שיש הרבה יותר יהודים חילוניים מאשר דתיים. סימן שהוא אוהב אותם יותר.
02:36:22.000 02:36:32.000
אז הוא לא ענה לי כלום. את מבינה זה שאלות כאלה תאולוגיות שאין עליהם תשובה.
02:36:32.000 02:36:35.000
אז אתם כולכם המשכתם בחיים המסורתיים?
02:36:35.000 02:36:44.000
כן. כן המשכנובחיים המסורתיים. היינו מרוצים. שבת. שבאה שבת קודש אני אומרת
02:36:44.000 02:36:47.000
שאני מדליקה בליל שבת את הנרות פה בבית שלי. פתאום הבית נהפך אחר.
02:36:47.000 02:36:51.000
אני מרגישה הרגשה אחרת לגמרי. שנכנסת השבת הכל מתקדש.
02:36:51.000 02:37:00.000
וזה לא... אני לא מחכה לזה. זה מעצמו נהיה.
02:37:00.000 02:37:06.000
ואני חושבת שזה הרבה יותר. יש שם הרבה יותר תוכן.
02:37:06.000 02:37:13.000
ככה היהודי החילוני. קם בשבת. לוקח את הילדים ואת האוטו. ולאן הוא נוסע?
02:37:13.000 02:37:17.000
לים. מה יש בים?. באים הביתה מלוכלכים עם חול
02:37:17.000 02:37:27.000
מתרגזים ומתקלחים. ועושים בלאגן ובמקום לשבת על יד השולחן ולשיר שירים ולאכול סעודה משותפת.
02:37:27.000 02:37:30.000
אז יש את המירוץ הזה. אחרי התענוגות האלה.
02:37:30.000 02:37:35.000
אז עכשיו כל אחד בוחר לו מה הוא נהנה יותר מזה או מזה.
02:37:35.000 02:37:35.001
אני עוברת איתך לנושא אחר לגמרי. כשהיה פה משפט אייכמן ב-1961.
02:37:35.001 02:37:35.002
כן אני זוכרת.
02:37:35.002 02:37:46.000
מה את... את זוכרת שזה השפיע עלייך?
02:37:46.000 02:37:55.000
כן. הזדעזעתי מכל העדויות האלה. מאוד. והזדעזעתי מהתגובות של אייכמן עצמו.
02:37:55.000 02:38:05.000
ישב עמוד קרח. כאילו שלא מדברים עליו הוא לא ידע משום דבר. הוא מילא פקודות.
02:38:05.000 02:38:15.000
הרבה זמן הלוא בכלל יהודים שהיו ברוסיה לא כל כך דיברו עליהם כניצולי שואה. את הרגשת את זה?
02:38:15.000 02:38:16.000
לא. לא.
02:38:16.000 02:38:32.000
זה לא הרגשת. ובמשפט ובאמת.. את צפית? את הלכת לשמוע? הרגשת שהחברה הישראלית השתנתה ביחס לניצולי שואה?
02:38:32.000 02:38:44.000
אומרים שמשפט אייכמן נתן לגיטימציה ליהודים שהיו פה ניצולי השואה לדבר יותר על הדברים.
02:38:44.000 02:38:44.001
כן. זה נכון.
02:38:44.001 02:38:44.002
מה את זוכרת מזה?
02:38:44.002 02:38:52.000
אני התחלתי לספר לנכדים שלי. כבר היו לי נכדים זה היה ב- 61'.
02:38:52.000 02:38:56.000
כבר התחלתי לספר להם על קורות חיי.
02:38:56.000 02:39:02.000
וסיפרתי. יש לי נכדה גדולה כבר יש לה ילדה שהולכת עכשיו לשירות לאומי.
02:39:02.000 02:39:07.000
אז דיברנו אז אמרתי לה. ליאת. את יודעת שאנחנו היינו פעם עניים.
02:39:07.000 02:39:10.000
וסיפרתי לה מה שסיפרתי פה שלא היה לנו.
02:39:10.000 02:39:17.000
אז היא אומרת לי סבתא זה לא יכול להיות. היא לא יכולה לתאר לה שסבתא שלה הייתה ענייה.
02:39:17.000 02:39:24.000
שלא היה לה כלום. זה לא מתלבש להם לסברס. הם לא תופסים את זה.
02:39:24.000 02:39:29.000
למרות שאני מספרת ומדברים. לא הם לא. הם לא מקבלים את זה.
02:39:29.000 02:39:32.000
מה היחס שלך לגרמניה עכשיו. למשל?
02:39:32.000 02:39:44.000
אני לא יודעת. זה... איך אומרים יש מילה. זה לכאן ולכאן.
02:39:44.000 02:39:45.000
כלומר?
02:39:45.000 02:39:55.000
תראי מצד אחד אני חושבת אני זוכרת אז שבגין התנגד כל כך לשילומים זה היה "א גאנצע בהולה" פה בארץ.
02:39:55.000 02:40:05.000
את היית בעד השילומים? כי אתם הלוא מכרתם מיד את הבית שלכם בפולין. אמרת. שאמא מכרה את הבית.
02:40:05.000 02:40:05.001
השילומים לא היו בשביל הרכוש. השילומים היו בשבילנו.
02:40:05.001 02:40:10.000
בכל אופן מה חשבתם על השילומים?
02:40:10.000 02:40:18.000
אז זה מה שאני הולכת לספר לך. מצד אחד השילומים האלה הקימו את המדינה. בזכות הכספים האלה.
02:40:18.000 02:40:24.000
קנינו נשק והמדינה אני מדברת על המדינה לא על הפרט. על הכלל.
02:40:24.000 02:40:39.000
התבססה אז היה לנו. אני זוכרת שעשו בודג'ט. מאזן של המדינה. שלושה מיליון לירות היה הכללי.
02:40:39.000 02:40:50.000
היום יש שלוש מאות מיליארד שקל למאזן הזה. אז זה עזר הרבה לקום המדינה.
02:40:50.000 02:40:56.000
אבל זה ראיתם בדיעבד. אבל כשהתחיל בגין?
02:40:56.000 02:40:58.000
לא. אני הייתי בעד לקחת.
02:40:58.000 02:40:59.000
ואבא שלך?
02:40:59.000 02:41:10.000
תראי עם השילומים האלה אנחנו קנינו את הדירה. שם אבא קנה את הדירה בשיכון. זה עזר לפליטים הרבה מאוד. אי אפשר להגיד שלא.
02:41:10.000 02:41:10.001
בהחלט.
02:41:10.001 02:41:18.000
וזה עוזר עד היום. למי שעוד נשאר. ועוד יכול לקבל מהם משהו.
02:41:18.000 02:41:27.000
אבל עמוק עמוק. הכסף הזה נראה כמו כסף מלוכלך. לא כסף נקי.
02:41:27.000 02:41:33.000
שמשלמים לך בשביל הדם שנשפך. אז זה לא בדיוק.
02:41:33.000 02:41:42.000
אבל לא יודעת. צריכים היום. בלי כסף העולם לא יכול להתקיים. חייבים שיהיה.
02:41:42.000 02:41:42.001
את עשית ביקור שורשים?
02:41:42.001 02:41:42.002
כן.
02:41:42.002 02:41:48.000
איפה? היית בדינוב?
02:41:48.000 02:41:54.000
הייתי בדינוב. כן. הבית שלנו נמחק. לא נשאר כלום.
02:41:54.000 02:41:59.000
הכרת מישהו שם? מישהו הכיר אותך? את היית ילדונת.
02:41:59.000 02:42:09.000
לא. לא הלכתי לחפש. גם לא זכרתי אף אחד. הלכתי לראות איפה הזה היה. החנות שלנו בכיכר.
02:42:09.000 02:42:11.000
רגע החנות הייתה קיימת עוד?
02:42:11.000 02:42:22.000
לא שום דבר לא קיים. הם עשו טריק עם האנשים. הם מחקו את הרחובות ושמו שמות חדשים.
02:42:22.000 02:42:26.000
שיהודי בא לחפש את הבית שלו. בכלל אין רחוב כזה.
02:42:26.000 02:42:32.000
זה היה אצל בת דודה שלי ככה. באיזה...על יד קרקוב. איזה עיירה אני לא זוכרת.
02:42:32.000 02:42:37.000
את הרגשת... כמה זמן נשארת בדינוב? יום. שעה?
02:42:37.000 02:42:47.000
הסתובבנו בדיוק ירד גשם. אנחנו שכרנו טקסי עם נהג פולני ונסענו איתו.
02:42:47.000 02:42:52.000
נסענו גם לעיר של בעלי. הייתי עם ילד נדמה לי.
02:42:52.000 02:42:59.000
אחר כך בעלי נסע עם הבנים. נסעו פעמיים הם נסעו. נסענו נסענו.
02:42:59.000 02:43:12.000
אבל לא הרגשתי שום. כאילו שנולדתי שם. את יודעת. שזה היה הומלנד. לא. לא. לא הייתה הרגשה כזו.
02:43:12.000 02:43:15.000
שנאנו את הפולנים. שמענו מה שהם עשו.
02:43:15.000 02:43:27.000
אבל מצד שני חשבתי שאם תפסו פולני שהוא החביא יהודי. הגרמנים היו הורגים את כל המשפחה.
02:43:27.000 02:43:33.000
אז לא פשוט שהם לא החביאו את היהודים. כי הם היו צריכים להקריב את עצמם.
02:43:33.000 02:43:35.000
הם לא ידעו אם כן יתפסו אותם או לא יתפסו אותם.
02:43:35.000 02:43:43.000
זה היה צד אחד. אבל צד שני. אמרתי הם הלוא היו צריכים אולי לנסות.
02:43:43.000 02:43:47.000
ניצלו. יש הרי הרבה הרי חסידי אומות העולם שמה.
02:43:47.000 02:43:47.001
אני יודעת זה סיפוריםש...
02:43:47.001 02:43:47.002
אז מה הגעת למסקנה?
02:43:47.002 02:43:56.000
אז הגעתי שלא צריכים כל כך לגנות אותם.
02:43:56.000 02:44:04.000
אבל מצד שני. כבר סיפרתי לך את זה. שהגויים נולדו עם חלב אימם הם ינקו את השינאה ליהודים.
02:44:04.000 02:44:17.000
ועוד בפולנייה שהם קתולים זו הייתה האידאה שלהם. שאנחנו הרגנו את האלוהים שלהם את ישו.
02:44:19.000 02:44:24.000
זהו אני חושבת שזה מספיק. לא? כבר שלוש
02:44:24.000 02:44:35.000
את ממהרת. אנחנו לקראת סיום העדות. האם יש דבר שעוד היית רוצה להוסיף? לנכדייך. לנינייך?
02:44:35.000 02:44:37.000
איזה לך איזה משפט מסכם?
02:44:37.000 02:44:40.000
טוב. הם שמעו את כל זה. זה לא דבר חדש בשבילהם.
02:44:40.000 02:44:45.000
לא. אבל אולי לדורות הבאים. אנשים שלא מכירים אותך.
02:44:45.000 02:44:51.000
אני לדורות הבאים אני אומרת שאין ליהודי אין מקום יותר טוב מארץ ישראל.
02:44:51.000 02:45:03.000
שלא יסעו לארצות לחפש את היוגרט ואת הלבן שם בברלין. שיישבו כאן. אפילו שלא טוב. אז יש זמנים טובים ויש זמנים.
02:45:03.000 02:45:05.000
מרגיז אותך שנוסעים לברלין?
02:45:05.000 02:45:12.000
מרגיז אותי. כן. שהם מחפשים שמה את ה... אני לא יודעת. את הצלחת בשמים. אנחנו אומרים.
02:45:12.000 02:45:20.000
אין אין. כל אחד יש לו את הגורל שלו ואת המזל שלו ומי שיש לו פה פרנסה. שיישב פה בארץ.
02:45:20.000 02:45:24.000
ומי שאין לו פרנסה. שיחפש פרנסה. תמיד יש בארץ מה לעשות.
02:45:24.000 02:45:26.000
אבל לא ייסע לברלין.
02:45:26.000 02:45:39.000
כן. בכלל לא להתחבר עם הגויים. אין לנו ידידים. כולם שונאים את היהודים. ולמה הם שונאים את היהודים? מקנאה.
02:45:39.000 02:45:45.000
הם צריכים לשמוע את פלאטו שרון. איך שהוא מדבר. מה המדינת ישראל הקטנה הזאת נותנת לעולם.
02:45:45.000 02:45:54.000
איזה המצאות. המצאות של המים. של התפלת המים. אז זה הפטנט שלנו. ובכל המדינות יש בעיה של מים.
02:45:54.000 02:46:03.000
אנחנו רצינו לקנות אצל התורכים מים. אז עכשיו יש לנו. המצאנו את התפלת המים.
02:46:03.000 02:46:10.000
וזה מספק לנו את כל הצורך של המים. עכשיו כבר לא מודדים את הכנרת. כי אנחנו מתפילים בים יש הרבה מים.
02:46:10.000 02:46:14.000
לא רק זה. כל ההמצאות של בהייטק.
02:46:14.000 02:46:22.000
עובדה שאין לי אף נכד. ברוך השם בחו"ל. כולם פה בארץ.
02:46:22.000 02:46:24.000
את גאה בזה?
02:46:24.000 02:46:25.000
כן. מאוד.
02:46:25.000 02:46:32.000
שרה. אנחנו מודים לך. גם בשם "יד ושם" אני מודה לך וגם בשמי.
02:46:32.000 02:46:40.000
שבאמת רק תדעי טוב עם ילדייך ונכדייך ונינייך. תודה רבה לך.
02:46:40.000 02:46:42.500
תודה
02:46:42.500 02:47:00.000
זה אבא שלי יצחק קרישר בן יעקב פנחס ועם הבן שלי הגדול נח ובעלי נפתלי ליפשיץ.
02:47:08.000 02:47:13.000
זאת אמא שלי חיה מהבית שטרומלאופר.
02:47:13.000 02:47:21.000
גם עם הבן שלי הגדול נח. שקראו לו נוני. עוד לפני שסיפרנו אותו שהוא היה בן שלוש.
02:47:28.000 02:47:36.000
זה אני שרה. ובעלי נפתלי שאנחנו טסים לארצות הברית. זה היה בשנות השישים.
02:47:36.000 02:47:41.000
בעלי עבד באל על אז אנחנו כל פעם נסענו לטיולים בחוץ לארץ.
02:47:46.000 02:47:56.000
זה הבר מצווה של הבן שלי משה פנחס. וזה האבא שלו ואני.
02:47:56.000 02:48:02.000
ודודי הקטן שמה והאחרון בחליפה זה נח הבן שלי. זה שלושת הבנים שלי.
02:48:02.000 02:48:09.000
אני לא ידעתי. לא הכנתי תמונות אחרות. אז תסתפקו בזה.
02:48:11.000 02:48:25.000
זה עשינו שבת משפחתית לפני שלוש שנים. בקיבוץ עין צורים. לגיל שמונים אני חושבת שזה של בעלי.
02:48:25.000 02:48:33.000
אז כל המשפחה שלי פה. זהו.
עדותה של ליפשיץ קרישר שרה ילידת 1934 Dynow פולין על קורותיה ב-Dynow, ב-Dobromil, ב-Bodaybo, ב-Kirensk, ב-Krasny Kut ועוד
החיים במשפחה יהודית מיוחסת ובכלל זה חגיגת חגים; משפחת האב מחסידות Bobov; פרוץ המלחמה; שריפת יהודים בבית כנסת; ריכוז יהודים; העברת היהודים ברפסודות ל-Dobromil; מגורים בבית קיץ; העברה ברכבות לשטחים המזרחיים של ברית המועצות; עבודת האב בחטיבת עצים; מעבר ל-Bodaybo; הפלגה באניה האחרונה ל-Kirensk; חתימת ההסכם בין סטלין ל-Sikorski; הפלגה ל-Krasny Kut; החיים ב-Krasny Kut ובכלל זה קיום מניין; הגעת שני יתומים מ-Bodaybo; שיבה
ל-Wroclaw פולין; נסיעת האם לבית ב-Dynow; מכירת הבית; החיים ב-Wroclaw; קבלת סיוע מהג'וינט באספקת מזון באמצעות הסוכנות היהודית; מעבר ל-Paris; לימודים בבית ספר של חב"ד; החיים ב-Paris; גילויי אנטישמיות בידי צרפתים; עלייה לישראל.