אז אמרתי לך בעזרת הג'ויינט הג'ויינט עם רכבת נסענו. הג'ויינט מימן את זה.
02:11:10.000 02:11:16.000
סידר את זה. הג'ויינט והסוכנות. כבר פה היתה מעורבת הסוכנות.
02:11:16.000 02:11:19.000
ברגע שאנחנו הצהרנו שאנחנו רוצים לנסוע לארץ ישראל.
02:11:19.000 02:11:26.000
ולא לעלות לאמריקה. אז הסוכנות התחילה להיות אחראית עלינו.
02:11:26.000 02:11:36.000
ואז שמו אותנו במלון. שזה היה זמני עד שיהיה. אז פה הייתה מלחמת השחרור. מלחמת העצמאות.
02:11:36.000 02:11:44.000
אז חיכינו. לא היה לנו חיילים. האחים שלי לא היו וגם היו קטנים.
02:11:44.000 02:11:48.000
אז חיכינו עד שאפשר יהיה לעלות ארצה. ואז באנו ארצה.
02:11:48.000 02:11:53.000
רגע.רגע. רגע. רגע. פריז מה את זוכרת. כמה זמן היית בפריז?
02:11:53.000 02:11:53.001
בפריז היינו הרבה. היינו אולי שנה.
02:11:53.001 02:12:01.000
אז את קופצת כאילו לא היה כלום בפריז.
02:12:01.000 02:12:01.001
כן היה. למה לא היה. היינו שנה בפריז.
02:12:01.001 02:12:01.002
מה את זוכרת?
02:12:01.002 02:12:11.000
גרנו במלון. שלושתנו. ובמלון הזה כנראה שה...
02:12:11.000 02:12:18.000
תראי אני אז לא הייתי כמו היום שאני מבינה עניינים וזה.
02:12:18.000 02:12:27.000
אבל ממה שאני מתחילה לשחזר. אז כנראה שהג'ויינט והסוכנות שכרו את הבית מלון הזה.
02:12:27.000 02:12:35.000
זה היה ברו דה און אורה. זה אני זוכרת.זה היה בראונדסמן 1. איפה שהיה הלובר והאופרה. ופלאס דה קונקורד.
02:12:35.000 02:12:41.000
כל הדברים הגדולים שבאים תיירים לראות. זה היה שמה.
02:12:41.000 02:12:44.000
אנחנו גרנו שמה. היה לנו שמה בבית מלון.
02:12:44.000 02:12:48.000
ואיך הרגשתם שמה? את באים לעיר גדולה לעיר מודרנית.
02:12:48.000 02:12:59.000
נכון. נכון. לא היה... ישבנו במלון. אבל אני. אני תופסת מהר שפות. אז אני למדתי מהר לדבר צרפתית.
02:12:59.000 02:13:04.000
ואז אני הייתי המתרגמת בשביל כל היהודים שגרו במלון.
02:13:04.000 02:13:12.000
ושהיו צריכים ללכת לעירייה. לסדר "מרי" קראו. עירייה זה "מרי". לסדר איזה אישורים איזה משהו.
02:13:12.000 02:13:18.000
אז היו לוקחים אותי. ואני הייתי הולכת. ומה שלא ידעתי צרפתית.
02:13:18.000 02:13:22.000
אמרתי ביידיש ויידיש זה דומה לגרמנית.
02:13:22.000 02:13:25.000
והרבה צרפתים ידעו גרמנית אז ככה הסתדרנו.
02:13:25.000 02:13:27.000
למדת שם?
02:13:27.000 02:13:39.000
כן. שמה היה. היה בית ספר של חב"ד. אבל אני אז לא ידעתי שזה חב"ד. אבל זה היה בעברית.
02:13:39.000 02:13:45.000
אז אני למדתי שם פעם ראשונה תנ"ך. לפני זה לא ידעתי מה זה תנ"ך בכלל.
02:13:45.000 02:13:53.000
הייתה שמה מורה. היא לימדה משהו... היא לימדה אותנו משלי. היא תרגמה. זה היה משהו יוצא מן הכלל.
02:13:53.000 02:13:58.000
וההורים שלי בשביל שיהיה להם איזה פרוטה בכיס.
02:13:58.000 02:14:07.000
אז הם היו. אז לקחו מכנסיים. שהיו שם קונפקציה הרבה תפרו. והיו עושים מנז'טים.
02:14:07.000 02:14:16.000
וכפתורים לתפור. ומנז'טים ב... של הג'קטים בשרוולים.
02:14:16.000 02:14:27.000
ואני ואבא היינו נוסעים במטרו לבית חרושת. לוקחים נגיד 15 זוגות מכנסיים.
02:14:27.000 02:14:32.000
נוסעים למלון מתיישבים ועובדים. ואחר כך היה לנו כמה כיף קצת כסף.
02:14:32.000 02:14:39.000
ואנחנו גרנו שמה זה היה גם האליס. זה היה שוק כזה סגור. אחר כך בנו שמה את הפלאץ פומפידו במקום הזה.
02:14:39.000 02:14:42.000
1402 02:14:42.000 02:14:51.000 אז היינו בבוקר אני ואבא. היינו הולכים בבוקר והיו מביאים סחורה מהפרובנס. מהפרברים.
02:14:51.000 02:15:01.000
תפוזים שהיה או אשכוליות שהיה חצי רקוב. אז היו זורקים שמה. אז אנחנו היינו מוציאים מהפח.
02:15:01.000 02:15:06.000
חותכים את הרקוב ומביאים הביתה ואוכלים את זה.
02:15:06.000 02:15:13.000
כי לא היה. לא התלוננו. אני לא יודעת. אף פעם לא... לא הייתי מסכנה. כמו שרואים בטלוויזיה.
02:15:13.000 02:15:20.000
כמו שרואים בטלוויזיה. אישה עם צמיד ועם עגילים זהב. ועם לק ועם תסרוקת והיא ענייה.
02:15:20.000 02:15:27.000
מה זה. זה נקרא ענייה. הם לא יודעים מה זה ענייה. והמדינה מצדיקה את זה.
02:15:27.000 02:15:32.000
והסטטיסטיקה עושה סטטיסטיקות. כמה ילדים שיש מיליון וחצי ילדים עניים.
02:15:32.000 02:15:37.000
אם לחם עולה חמש שקל. אז איך יכול להיות שאין לעניים מה לעשות סנדוויץ'?
02:15:37.000 02:15:46.000
אז מסתבר שהאמא היא נרקומנית והאבא בבית סוהר ואז אין סנדוויץ'. זה היום שמעתי.
02:15:46.000 02:15:50.000
היו יהודים מקומיים. מקומיים שעזרו לכם?
02:15:50.000 02:15:58.000
אז זה היה מהבתי חרושת. שהיינו לוקחים את הקונפקציה מהמכנסיים.
02:15:58.000 02:16:03.000
אבל התעניינו בכם? הנה אתם ניצולי שואה שעכשיו...
02:16:03.000 02:16:10.000
לא אז לא היה המושג הזה. ניצולי שואה. המושג הזה. אמרתי לך שאת לא יודעת.
02:16:10.000 02:16:13.000
זה נהיה אחרי שעשו את הסכם השילומים.
02:16:13.000 02:16:14.000
זה אני יודעת.
02:16:14.000 02:16:17.000
עד אז. אף אחד לא ידע שהוא פליט.
02:16:17.000 02:16:27.000
אבל היהודים ידעו שהנה באו יהודים אחרים שהם עברו את השואה או עברו את רוסיה. ידעו. השאלה אם.
02:16:27.000 02:16:29.000
לא ידעו. אנחנו היינו פה בארץ.
02:16:29.000 02:16:32.000
לא אני לא מדברת על הארץ. אני מדברת על פריז.
02:16:32.000 02:16:37.000
אז בפריז היה הג'ויינט והסוכנות. זהו זה מה שהיה.
02:16:37.000 02:16:42.000
ואנחנו לא היינו היחידים. היו חצי מיליון פליטים שבאו מכל קצוות העולם.
02:16:42.000 02:16:46.000
אז היה להם במי לטפל. אז הם לא השגיחו רק עלינו.
02:16:46.000 02:16:46.001
אז השאלה.
02:16:46.001 02:16:51.000
אם היו לכם קשרים?
02:16:51.000 02:17:00.000
לא היו כי לא היה שפה. אי אפשר היה לדבר. היהודים המקומיים ידעו צרפתית הם לא ידענו יידיש.
02:17:00.000 02:17:02.000
אנחנו לא ידענו צרפתית לא היה...
02:17:02.000 02:17:05.000
רגע בבית ספר של חב"ד הכל היה בעברית?
02:17:05.000 02:17:14.000
כן. עברית ויידיש. והיה שזה היה בפלצל. קראו לזה פלצל.
02:17:14.000 02:17:16.000
האזור היהודי?
02:17:16.000 02:17:17.000
כן.
02:17:17.000 02:17:18.000
ומי היו המורים?
02:17:18.000 02:17:24.000
אז אמרתי לך. מחב"ד. היתה אישה. אני לא יודעת איזה תואר היה לה.
02:17:24.000 02:17:27.000
לא תואר. לא תואר. היא הייתה צרפתייה?
02:17:27.000 02:17:27.001
לא. לא. לא.
02:17:27.001 02:17:29.000
או שהיא היתה. זה מה שחשוב.
02:17:29.000 02:17:35.000
כן היא הייתה לובביצ'ה. היא הייתה רוסיה. יהודיה רוסיה שהיו ב... איך היא הגיעה. אני לא יודעת.
02:17:35.000 02:17:39.000
אבל היא הייתה דתייה. זה אני יודעת. אני זוכרת שהיא הלכה עם מטפחת.
02:17:39.000 02:17:42.000
ואני עם חברה שלי היינו הולכים ברגל בשבת ל...
02:17:42.000 02:17:53.000
אבל אני למדתי שם אני לא זוכרת. היה לי מחברת וספר ולמדתי צרפתית אבל אני לא זוכרת איפה.
02:17:53.000 02:17:58.000
אם זה היה בית ספר או משהו. אם זה היה קורס אני לא יודעת.
02:17:58.000 02:18:03.000
והייתי אז ילדה גדולה בת 12. באתי ארצה כבר והייתי בת 13.
02:18:03.000 02:18:14.000
השורה התחתונה זה שאנחנו השתדלנו להתקיים בלי שום עזרה מאף אחד.
02:18:14.000 02:18:22.000
לא חיפשנו עזרה. אבא שלי היה אומר: "פשוט נבלה ברחוב ואל תצטרך לבריות.
02:18:22.000 02:18:29.000
כל עבודה מכבדת את בעליה. לא חשוב מה שעושים העיקר שלא תצטרך ללכת
02:18:29.000 02:18:34.000
לבקש נדבות. וזהו מה שאנחנו שמרנו על כבודנו.
02:18:34.000 02:18:42.000
חגגתם בפריז את החגים אני מתארת לי. איפה הייתם בבית הכנסת?
02:18:42.000 02:18:50.000
אז היה שם. היו בתי כנסת כן היה של המקומיים. אז אבא שלי היה. אני לא הלכתי לבית הכנסת.
02:18:50.000 02:18:52.000
אבל אבא שלי היה הולך לבית כנסת כן.
02:18:52.000 02:18:57.000
היו שם ילדים דתיים גם. אבל הרוב היה אסימולנטים. את יודעת מה זה.
02:18:57.000 02:19:05.000
אבל תמיד בתרבות היהודית היו מזמינים מבית הכנסת?
02:19:05.000 02:19:16.000
לא הזמינו לא הם היו מתרחקים. זה היה זמן אחר. גם פה. שבאנו ארצה היהודים המקומיים.
02:19:16.000 02:19:23.000
האנשים המקומיים לא התחברו אחת שתיים עם הפליטים. היו קוראים לנו פליטים.
02:19:23.000 02:19:30.000
כשאני התחברתי אחר כך עם החברות שלי. אז היא הייתה מספרת לי האישה הזו פליטה.
02:19:30.000 02:19:38.000
אז אמרתי לה מלה גם אני פליטה. "את לא פליטה". היא התייחסו לאנשים אחרת.
02:19:38.000 02:19:40.000
אני לא יודעת אחר כך לאט לאט.
02:19:40.000 02:19:44.000
אז הרגשת בצרפת גם שהתייחסו. איך התייחסו?
02:19:44.000 02:19:44.001
שמה הרגשתי התייחסות של הגויים.
02:19:44.001 02:19:44.002
מה הרגשת?
02:19:44.002 02:19:50.000
אנטישמיים. אז אני מספרת לך.
02:19:50.000 02:19:59.000
מאיפה הם ידעו שאני יהודייה. זה אני לא יודעת. הם קראו לי סאל ז'וויף . יהודייה מלוכלכת. וזה נורא פגע בי
02:19:59.000 02:20:02.000
מי. ילדים או מבוגרים?
02:20:02.000 02:20:09.000
לא. במטרו אנשים כשהלכתי עם אבא שלי במטרו. בשביל להביא את המכנסיים. אז היו צועקים לי ככה.
02:20:09.000 02:20:14.000
וזה נורא נורא פגע בי כי חשבתי בליבי מה אני עשיתי לו. מה הוא כועס עליי?
02:20:14.000 02:20:15.000
איש מבוגר?
02:20:15.000 02:20:29.000
כן. בחורים נגיד בני 25. 30 ככה אנשים. הם גם לא סבלו את היהודים שבאו שמה אליהם.
02:20:29.000 02:20:31.000
לקחו להם את העבודה.
02:20:31.000 02:20:42.000
אז היית אומרת. כן את היית אומנם צעירה. שממש הרגשת אנטישמיות אחרי המלחמה?
02:20:42.000 02:20:46.000
הרגשתי אנטישמיות. כן.
02:20:46.000 02:20:52.000
כי בעצם את חושבת שנראית כל כך שונה?
02:20:52.000 02:21:02.000
הצרפתים לא לא יכלו לסבול שהתנפלו עליהם אנשים פליטים זרים.
02:21:02.000 02:21:09.000
עכשיו הם מקבלים את הערבים אבל אז את הפליטים מפולנייה מחוץ לארץ הם לא קיבלו יפה.
02:21:09.000 02:21:14.000
הם לא קיבלו. וגם היהודים הצרפתים כנראה גם לא קיבלו.
02:21:14.000 02:21:17.000
גם לא כ"כ קיבלו יפה. כן.
02:21:17.000 02:21:28.000
אנחנו גרנו ליד האופרה ובאופרה בפריז כשיש הפסקה אז אפשר לצאת.
02:21:28.000 02:21:31.000
לא צריכים להראות כרטיס לא כלום.
02:21:31.000 02:21:35.000
וכרטיס לאופרה עלה הרבה כסף.
02:21:35.000 02:21:44.000
אבל אני רציתי לראות אופרה. אז אני חיכיתי בהפסקה וכשהתחילו להיכנס אז אני נכנסתי גם.
02:21:44.000 02:21:52.000
אז לא היה לי איפה לשבת. אז היה בדיוק. אני זוכרת את זה. שמשון ודלילה ההצגה.
02:21:52.000 02:21:52.001
זה היה יפה. את היית באופרה של פריז?
02:21:52.001 02:21:52.002
בודאי.
02:21:52.002 02:21:59.000
הבמה.
02:21:59.000 02:22:04.000
אבל אחר כך. כשהתחלתי לנסוע בעולם. אז ראיתי שהאופרה של פריז.
02:22:04.000 02:22:09.000
והאופרה של וינה. והאופרה של פראג אותו הדבר.
02:22:09.000 02:22:15.000
באתי לידי מסקנה. זה בטח אותו אדריכל שבנה את כל האופרות האלה. הן כולן אותו הדבר.
02:22:15.000 02:22:22.000
מאוד התרשמתי. זה היה משהו המערכה הזו.
02:22:22.000 02:22:26.000
ואיך ההורים. איך ההורים היו בפריז? איך הם?
02:22:26.000 02:22:40.000
תראי אצלנו ההורים בינינו חיו מאוד יפה ההורים. עם הילדים התנהגו יפה. לא הרביצו לא כעסו לא צעקו.
02:22:40.000 02:22:44.000
חינכו אותנו מאוד ב... סטייל מיוחד.
02:22:44.000 02:22:50.000
שאמא הייתה משהו צריכה להגיד. אז היא הייתה קוראת את הילד שהיא רצתה להוכיח.
02:22:50.000 02:22:55.000
מתיישבת איתו ומדברת איתו ומסבירה מה טוב מה לא טוב.
02:22:55.000 02:23:01.000
למה לא לעשות ככה. ולמה ככה וככה חינכו אותנו. ואז אנחנו חינכנו את הילדים גם ככה.
02:23:01.000 02:23:11.000
הפליטים שהיו. אני מדברת עדיין על פריז כי הייתם בכל אופן יותר משנה. הפליטים התחברו ביניהם?
02:23:11.000 02:23:18.000
כן. אז זה יש לי על זה סיפור. אנחנו גרנו בהוטל הזה. היה שם יהודי מאוד אינטיליגנטי.
02:23:18.000 02:23:28.000
הוא קרא את הספרים של שלום עליכם. ביידיש. אז כל ערב היינו מתאספים באיזה חדר של מישהו
02:23:28.000 02:23:33.000
והוא הקריא לנו את הסיפור של מוטל בן פייסי החזן.
02:23:33.000 02:23:33.001
את שמעת על זה?
02:23:33.001 02:23:33.002
בוודאי. קראתי.
02:23:33.002 02:23:39.000
זה סיפור כזה מעניין ומצחיק ומכל המעלות.
02:23:39.000 02:23:49.000
אז הנה. היינו והם היו צריכים איזה טובה אחד לשני. כן זה היה הייתה הדדיות והייתה חברות כן.
02:23:49.000 02:23:57.000
הייתה. ביקרתם? אנשים ביקרו?
02:23:57.000 02:24:08.000
לא. לא באו לבקר. לא. היו ספרנט כזה. לא זה לא נדבק.
02:24:08.000 02:24:08.500
הפרדה.
02:24:08.500 02:24:19.000
כן זה לא נדבק אחד עם השני. תראי כל אחד היה עצוב מדוכא. אנשים לא היו שמחים.
02:24:19.000 02:24:27.000
לא הלכו שמחים. אחרי כל זה מה שקרה ומה ששמעו ומה שראו. זה דיכא את האנשים.
02:24:27.000 02:24:32.000
ולא הלכו לרופא לפסיכולוג או לפסיכיאטר. לא היו אז את הדברים האלה.
02:24:32.000 02:24:42.000
אז היו סובלים. אז היו יושבים בבית לא היו כל כך מבלים. זה לא היה. גם הבתי קפה. היה בפריז.
02:24:42.000 02:24:50.000
אבל אחר כך כשנסעתי עשר שנים יותר מאוחר לפריז היה עיר אחרת לגמרי ממה שאני זכרתי.
02:24:50.000 02:24:57.000
היו... ועל ידכם אני משערת לי שהייתה שחיטה כשרה. כל זה היה?
02:24:57.000 02:25:01.000
אני לא זוכרת שאכלתי בשר בפריז.
02:25:01.000 02:25:12.000
לא. לא. אולי לפעמים הלכנו שם למסעדה. אבל לא יכלנו להרשות לעצמנו בשר או משהו.
02:25:12.000 02:25:18.000
בפריז בבתי מלון. אני חושבת שבכל העולם. אסור לבשל בבית מלון.
02:25:18.000 02:25:31.000
אז התחכמנו. תמיד היהודים מתחכמים. קנינו כזה מין. לא יודעת מה להגיד. זה היה על ספירט. להבה.
02:25:31.000 02:25:37.000
ועל זה היינו מבשלים. אמא הייתה מבשלת על הספריט על הזה.
02:25:37.000 02:25:39.000
זה היה כמו פרימוס אבל זה לא היה פרימוס.
02:25:39.000 02:25:48.000
כי לא היו צריכים לעשות עם האוויר. זה היה עם כוהל. ועל זה אמא הייתה מכינה אוכל לשבת.
02:25:48.000 02:26:02.000
אנחנו. אתם הייתם בפריז גם כשפריז גם כן סבלה אחרי המלחמה. מה ראית באווירה בפריז?
02:26:02.000 02:26:06.000
גויים לא כל כך סבלו. פריז לא הפציצו אף פעם ולא שדדו.
02:26:06.000 02:26:06.001
לא הפציצו אבל היתה בכל באופן אווירה של...
02:26:06.001 02:26:12.000
אבל אנחנו לא התעניינו בגויים. זה לא היה האכפת לנו הגויים.
02:26:12.000 02:26:19.000
אנחנו חיכינו לעלות ארצה וזהו. לא רצינו לשמוע מה או מו
02:26:19.000 02:26:28.000
אנחנו שמענו שהיו בחורות שהתעסקו עם הגרמנים. אחר כך סיפרו להם את השיערות. עשו עונשים כאלה.
02:26:28.000 02:26:35.000
שמענו כל מיני דברים. אבל זה לא. זה לא היה איכפת לנו. זה לא עניין שלנו.
02:26:35.000 02:26:45.000
יש לנו את העניין שלנו. אנחנו דאגנו פה על המלחמה. פחדנו ש... היה שם פחד כזה שפה בארץ אנחנו כל כך מעטים.
02:26:45.000 02:26:52.000
ופה משש שבע מדינות כולם התנפלו מכל הצדדים. זה היה לא פשוט וזה שמענו כל הדברים האלו.
02:26:52.000 02:26:58.000
זה העסיק אותנו יותר מאשר ההתעניינות...
02:26:58.000 02:27:09.000
את זוכרת. קודם כל. את היית בפריז שבעצם הייתה אז חגגו את יום הכרזת המדינה?
02:27:09.000 02:27:12.000
את זוכרת משהו מזה?
02:27:12.000 02:27:12.001
לא. אז היינו פה בארץ כבר.
02:27:12.001 02:27:12.002
הייתם בארץ בהכרזת המדינה?
02:27:12.002 02:27:12.003
אנחנו באנו ב- 48' דצמבר.
02:27:12.003 02:27:12.004
אה בדצמבר.
02:27:12.004 02:27:24.000
זה היה כבר אחרי. כן היינו פה בטח.
02:27:24.000 02:27:29.000
שמחנו עם כל עם ישראל.
02:27:29.000 02:27:34.000
כן אבל לפני זה ידעתם על כל המלחמה? דיברו על זה?
02:27:34.000 02:27:48.000
כן. הרבה. כן זה היה בראש דאגותינו המצב בארץ. זהו אחר כך באנו ארצה. השתקענו ברוך השם אנחנו.
02:27:48.000 02:27:52.000
רגע. רגע. איך אתם עולים ארצה. באיזה אונייה?
02:27:52.000 02:27:56.000
באיזה אונייה אני לא זוכרת. אחי אמר לי אבל שכחתי.
02:27:56.000 02:28:00.000
אבל אני יודעת שנסענו מפריז כל הלילה ברכבת למרסיי.
02:28:00.000 02:28:05.000
וממרסיי עלינו על אונייה. זה היתה אונייה זה היתה גיגית.
02:28:05.000 02:28:14.000
וזה היה דצמבר וזה רוחות וגשמים. והים סוער וגועש. נסענו שבוע ימים.
02:28:14.000 02:28:17.000
זה הרבה. כי זה לא כל כך רחוק.
02:28:17.000 02:28:19.000
מה את זוכרת אם את זוכרת דוחק? מה את זוכרת מהאוניה?
02:28:19.000 02:28:26.000
לא. לא זוכרת את כל הדברים האלו. אני זוכרת אנשים היו מקיאים ורק אני לא הקאתי.
02:28:26.000 02:28:33.000
אני הסתובבתי ועזרתי לכל האנשים. הבאתי להם מים וזה. אני לא יודעת למה אני לא הקאתי. אבל אני לא.
02:28:33.000 02:28:43.000
ואחר כך באנו ארצה ואני התאקלמתי מהר מאוד בארץ. לא היו לי אספירציות.
02:28:43.000 02:28:50.000
לא היו לי תביעות ודרישות. הייתי מרוצה מכל דבר. היו לי המון חברות.
02:28:52.000 02:28:55.000
כן. איפה גרתם כשעליתם ארצה?
02:28:55.000 02:29:04.000
קודם היינו בבית עולים בנתניה. אז העבירו אותנו לבת גלים בגלל שהיו לנו משפחה בחיפה.
02:29:04.000 02:29:09.000
ואז הסוכנות נתנה לנו דירה בואדי סאליב. שמעת על המאורעות של ואדי סאליב.
02:29:09.000 02:29:09.001
בודאי. אנחנו יודעים על המאורעות.
02:29:09.001 02:29:15.000
אז היינו שם בבית של ערבים אז ככה. לא היה שירותים. לא היה ברז.
02:29:15.000 02:29:24.000
לא היה תקרה. התקרה הייתה עם מרשים כאלה. קרשים.
02:29:24.000 02:29:31.000
הרצפה הייתה אספלט ובחלונות לא היה מסגרת. לא היה זכוכית. לא היה כלום בקיצור.
02:29:31.000 02:29:39.000
אבל אחר כך באנו אז הסוכנות נתנה לנו מיטות עם מזרונים של קש.
02:29:39.000 02:29:46.000
ואחר כך. שילמנו בשביל המיטות האלו. אבא שלי שילם מהמשכורת. שעוד היה לי את הקבלות.
02:29:46.000 02:29:57.000
שתיים או שלוש לירות כל חודש לסוכנות החזרנו. וזהו אנחנו היינו מבסוטים ודי.
02:29:57.000 02:30:04.000
כן את סיפרת שעבדת אצל... קודם סיפרת שעבדת אצל עורך דין לינדנשטראוס.
02:30:04.000 02:30:06.000
לינדנשטראוס לא היה עורך דין. הוא היה מנהל בנק.
02:30:06.000 02:30:10.000
מנהל בנק אבל גם הייתה לו השכלה של עורך דין. לא?
02:30:10.000 02:30:16.000
יכול להיות. אני לא יודעת. הוא היה יקה. איזה יקה. הוא היה איש יפה. גבוה.
02:30:16.000 02:30:24.000
איך הסתדרתם?... אתם שהייתם פליטים בכל מקום הרגשתם. מתי הרגשתם סוף סוף בבית?
02:30:24.000 02:30:24.001
פה בארץ. לא חשוב...
02:30:24.001 02:30:24.002
איפה? שהייתם...
02:30:24.002 02:30:33.000
תכף בהתחלה. כמו שבאנו ארצה מיד. אמרתי לך אנחנו לא באנו עם דרישות.
02:30:33.000 02:30:33.001
אנחנו באנו עם הכרת טובה. שיש לנו בית. יש לנו לאן לבוא.
02:30:33.001 02:30:43.000
עכשיו נהיה אזרחים מספר אחד ולא סוג אחד סוג שתיים. כמו שהיינו בכל העולם.
02:30:43.000 02:30:48.000
1569 02:30:48.000 02:30:49.000 ואיך קיבלו אתכם? למשל אחיך סיפר...
02:30:49.000 02:30:51.000
המשפחה קיבלה אותנו יפה.
02:30:51.000 02:30:53.000
מי היה לכם פה?
02:30:53.000 02:30:59.000
היו לי פה שלוש בנות של אחות של אמא שלי.
02:30:59.000 02:31:07.000
אמא שלי היה לה אחות שמה איפה שאנחנו גרנו בדינוב. אז היו לה גם הרבה ילדים.
02:31:07.000 02:31:13.000
אז שלוש בנות ושני בנים עלו ארצה.
02:31:13.000 02:31:21.000
ובשביל לעלות ארצה. היו צריכים סרטיפיקט. סיפרתי לך על זה כבר.
02:31:21.000 02:31:31.000
עם הסבא. שהוא דיבר עם ד"ר טונץ. שהוא היה בקונגרס הציוני חבר. והוא נתן להם המלצות.
02:31:31.000 02:31:34.000
וסבא נתן להם כסף. למרות שהוא היה...
02:31:34.000 02:31:37.000
זה את סיפרת לי בהפסקה.
02:31:37.000 02:31:37.001
כן. בהתחלה. לא סיפרנו את זה. זה ישנו ב...
02:31:37.001 02:31:37.002
כן.
02:31:37.002 02:31:50.000
אז כל הדברים האלה. הכל ביחד. זה נהיה קומפליקס אחד. התחבר.
02:31:50.000 02:31:58.000
תראי. כשאת באה למשהו ואין לך טענות ואין לך דרישות ואת מרוצה מכל דבר. אז את מרוצה מבפנים גם.
02:31:58.000 02:32:04.000
אז היינו מרוצים. אנחנו היינו שמחים תמיד בבית. שרנו וזה ושמחנו.
02:32:04.000 02:32:11.000
אבל מעניין אחיך בעדות שלו. מספר כמה שהוא סבל בעצם.
02:32:11.000 02:32:11.001
אבל הוא לא סיפר את זה לאף אחד. אף אחד לא ידע את זה.
02:32:11.001 02:32:11.002
אבל לך הוא... את אומרת ששמעת את זה.
02:32:11.002 02:32:18.000
לא. לא ממנו עכשיו שמעתי פעם ראשונה.
02:32:18.000 02:32:23.000
אמרתי לו. מה זה לא סיפרת לנו כלום. איך שהיית סובל בבית ספר.
02:32:23.000 02:32:26.000
אני לא הייתי סובלת. אני הייתי מחזירה להם בחזרה.
02:32:26.000 02:32:29.000
מה זאת אומרת?
02:32:29.000 02:32:37.000
תראי ילדים הם אכזריים את לא יודעת? אז היו תופסים כזה ילד ביישן קטן. הוא היה נמוך.
02:32:37.000 02:32:41.000
הוא אחר כך גדל קצת. אז הם מתנכלים לו. אז עושים לא את המוות.
02:32:41.000 02:32:46.000
אבל אצלי. אני לא נתתי שיעשו לי את מוות.
02:32:46.000 02:32:48.000
ניסו לעשות לך מוות?
02:32:48.000 02:32:49.000
אני לא זוכרת.
02:32:49.000 02:32:51.000
או שאת מיד השתלבת?
02:32:51.000 02:32:54.000
בנות זה משהו אחר ובנים זה משהו אחר.
02:32:54.000 02:33:03.000
הלוא היו לך אחים ואת חושבת שבנות ההתאקלמות הייתה יותר קלה?
02:33:03.000 02:33:13.000
כן. הרבה יותר קלה. כן. אני שם מצאתי גם קרובה. קרובת משפחה שלי. והתחברתי מאוד מהר עם כל הבנות.
02:33:13.000 02:33:14.000
כולם רצו להיות חברות שלי.
02:33:14.000 02:33:21.000
וזה לא הפריע לי שאני עולה חדשה. עולה חדשה קראו לי. לא פליטה.
02:33:21.000 02:33:25.000
הייתי עולה חדשה וזה לא היה אכפת לי.
02:33:29.000 02:33:35.000
וברוך השם הקמתי משפחה ואנחנו חיים באושר ובעושר.
02:33:35.000 02:33:38.000
ושרק ברוך השם יעזור לנו שיעשה פה שלום אז לא חסר כלום.
02:33:38.000 02:33:46.000
אין לנו דרישות לאף אחד גם לנתניהו אין לי דרישות. סתם מלכלכים אותו השמאלנים הוא גם שמאלן.
02:33:46.000 02:33:55.000
הם חושבים שמישהו אחר שיתן לערבים חצי מדינה אז יהיה לנו פה שקט.
02:33:55.000 02:34:00.000
אבל לעולם לא יהיה פה שקט. כי הם לא רוצים חצי מדינה. הם רוצים מדינה שלמה.
02:34:00.000 02:34:08.000
אבל אני רק שואלת דבר אחד. למה לפני מאה שנה הם לא הקימו מדינה. היה פה ארץ ריקה.
02:34:08.000 02:34:09.000
למה הם לא הקימו מדינה?
02:34:09.000 02:34:13.000
זה להיכנס לפוליטיקות שזה לא הדבר שאנחנו עושים.
02:34:13.000 02:34:19.000
הם חיכו שאנחנו נכין להם מדינה. שאנחנו נקים מדינה. ויש יהודים שמצדיקים את זה.
02:34:19.000 02:34:23.000
זה גם עניין לחקירה.
02:34:23.000 02:34:33.000
את חושבת שבעקבות השואה. ההתחזקות הדתית שלך הייתה. התחזקתם דתית או ההפך?
02:34:33.000 02:34:46.000
לא. לא התחזקנו. אנחנו גם בלבנו היו לנו טענות לקדוש ברוך הוא. למה הוא נתן כזה אסון כזה. מצד שני אז.
02:34:46.000 02:34:48.000
יש לך כעס?
02:34:48.000 02:34:53.000
לא כי הסבירו לי כל מיני הסברות.
02:34:53.000 02:34:55.000
מה. איזה הסברות?
02:34:55.000 02:35:03.000
שהקדוש ברוך הוא יש לו חשבונות משלו. ושלא שואלים שאלות. שאם שואלים שאלות אז נכשלים.
02:35:03.000 02:35:15.000
ומה שהיה בשואה באמת זה דבר איך היו אומרים. הרייטניש. תעלומה. זה לא יודעים לפענח את זה.
02:35:15.000 02:35:21.000
יש כל כך הרבה יהודים דתיים ותינוקות וזה.
02:35:21.000 02:35:25.000
אז איך באמת את כאישה דתית חייה עם השאלה הזאת?
02:35:25.000 02:35:34.000
כן. אני חיה עם זה. אז אני השלמתי. יש אנשים שהדתיות שלהם. הם למדו להיות דתיים.
02:35:34.000 02:35:39.000
אצלנו אנחנו נולדנו דתיים. ולא חיפשנ..
02:35:39.000 02:35:44.000
אני לקחתי חלק גם בחיים של חופשיים.
02:35:44.000 02:35:50.000
היו לי חברים וחברות לא דתיים. אבל זה לא היה אכפת לי. אני את שלי עשיתי.
02:35:50.000 02:35:56.000
למשל אם היינו בשבת או בליל בשבת. הייתי בחיפה היו מתאספים והולכים לבית קפה לרקוד וזה.
02:35:56.000 02:36:04.000
אז כשהגענו לקטע הזה. אני הייתי הולכת הביתה אבל עד אז. לפני זה אני הייתי בחברה.
02:36:04.000 02:36:13.000
זה לא צריך להפריע. כולם יהודים. אני פעם שאלתי את אבא שלי את מי הקדוש ברוך אוהב יותר?
02:36:13.000 02:36:15.000
את היהודי הדתי או את היהודי החילוני?
02:36:15.000 02:36:22.000
אז עוד נימקתי לו שיש הרבה יותר יהודים חילוניים מאשר דתיים. סימן שהוא אוהב אותם יותר.
02:36:22.000 02:36:32.000
אז הוא לא ענה לי כלום. את מבינה זה שאלות כאלה תאולוגיות שאין עליהם תשובה.
02:36:32.000 02:36:35.000
אז אתם כולכם המשכתם בחיים המסורתיים?
02:36:35.000 02:36:44.000
כן. כן המשכנובחיים המסורתיים. היינו מרוצים. שבת. שבאה שבת קודש אני אומרת
02:36:44.000 02:36:47.000
שאני מדליקה בליל שבת את הנרות פה בבית שלי. פתאום הבית נהפך אחר.
02:36:47.000 02:36:51.000
אני מרגישה הרגשה אחרת לגמרי. שנכנסת השבת הכל מתקדש.
02:36:51.000 02:37:00.000
וזה לא... אני לא מחכה לזה. זה מעצמו נהיה.
02:37:00.000 02:37:06.000
ואני חושבת שזה הרבה יותר. יש שם הרבה יותר תוכן.
02:37:06.000 02:37:13.000
ככה היהודי החילוני. קם בשבת. לוקח את הילדים ואת האוטו. ולאן הוא נוסע?
02:37:13.000 02:37:17.000
לים. מה יש בים?. באים הביתה מלוכלכים עם חול
02:37:17.000 02:37:27.000
מתרגזים ומתקלחים. ועושים בלאגן ובמקום לשבת על יד השולחן ולשיר שירים ולאכול סעודה משותפת.
02:37:27.000 02:37:30.000
אז יש את המירוץ הזה. אחרי התענוגות האלה.
02:37:30.000 02:37:35.000
אז עכשיו כל אחד בוחר לו מה הוא נהנה יותר מזה או מזה.
02:37:35.000 02:37:35.001
אני עוברת איתך לנושא אחר לגמרי. כשהיה פה משפט אייכמן ב-1961.
02:37:35.001 02:37:35.002
כן אני זוכרת.
02:37:35.002 02:37:46.000
מה את... את זוכרת שזה השפיע עלייך?
02:37:46.000 02:37:55.000
כן. הזדעזעתי מכל העדויות האלה. מאוד. והזדעזעתי מהתגובות של אייכמן עצמו.
02:37:55.000 02:38:05.000
ישב עמוד קרח. כאילו שלא מדברים עליו הוא לא ידע משום דבר. הוא מילא פקודות.
02:38:05.000 02:38:15.000
הרבה זמן הלוא בכלל יהודים שהיו ברוסיה לא כל כך דיברו עליהם כניצולי שואה. את הרגשת את זה?
02:38:15.000 02:38:16.000
לא. לא.
02:38:16.000 02:38:32.000
זה לא הרגשת. ובמשפט ובאמת.. את צפית? את הלכת לשמוע? הרגשת שהחברה הישראלית השתנתה ביחס לניצולי שואה?
02:38:32.000 02:38:44.000
אומרים שמשפט אייכמן נתן לגיטימציה ליהודים שהיו פה ניצולי השואה לדבר יותר על הדברים.
02:38:44.000 02:38:44.001
כן. זה נכון.
02:38:44.001 02:38:44.002
מה את זוכרת מזה?
02:38:44.002 02:38:52.000
אני התחלתי לספר לנכדים שלי. כבר היו לי נכדים זה היה ב- 61'.
02:38:52.000 02:38:56.000
כבר התחלתי לספר להם על קורות חיי.
02:38:56.000 02:39:02.000
וסיפרתי. יש לי נכדה גדולה כבר יש לה ילדה שהולכת עכשיו לשירות לאומי.
02:39:02.000 02:39:07.000
אז דיברנו אז אמרתי לה. ליאת. את יודעת שאנחנו היינו פעם עניים.
02:39:07.000 02:39:10.000
וסיפרתי לה מה שסיפרתי פה שלא היה לנו.
02:39:10.000 02:39:17.000
אז היא אומרת לי סבתא זה לא יכול להיות. היא לא יכולה לתאר לה שסבתא שלה הייתה ענייה.
02:39:17.000 02:39:24.000
שלא היה לה כלום. זה לא מתלבש להם לסברס. הם לא תופסים את זה.
02:39:24.000 02:39:29.000
למרות שאני מספרת ומדברים. לא הם לא. הם לא מקבלים את זה.
02:39:29.000 02:39:32.000
מה היחס שלך לגרמניה עכשיו. למשל?
02:39:32.000 02:39:44.000
אני לא יודעת. זה... איך אומרים יש מילה. זה לכאן ולכאן.
02:39:44.000 02:39:45.000
כלומר?
02:39:45.000 02:39:55.000
תראי מצד אחד אני חושבת אני זוכרת אז שבגין התנגד כל כך לשילומים זה היה "א גאנצע בהולה" פה בארץ.
02:39:55.000 02:40:05.000
את היית בעד השילומים? כי אתם הלוא מכרתם מיד את הבית שלכם בפולין. אמרת. שאמא מכרה את הבית.
02:40:05.000 02:40:05.001
השילומים לא היו בשביל הרכוש. השילומים היו בשבילנו.
02:40:05.001 02:40:10.000
בכל אופן מה חשבתם על השילומים?
02:40:10.000 02:40:18.000
אז זה מה שאני הולכת לספר לך. מצד אחד השילומים האלה הקימו את המדינה. בזכות הכספים האלה.
02:40:18.000 02:40:24.000
קנינו נשק והמדינה אני מדברת על המדינה לא על הפרט. על הכלל.
02:40:24.000 02:40:39.000
התבססה אז היה לנו. אני זוכרת שעשו בודג'ט. מאזן של המדינה. שלושה מיליון לירות היה הכללי.
02:40:39.000 02:40:50.000
היום יש שלוש מאות מיליארד שקל למאזן הזה. אז זה עזר הרבה לקום המדינה.
02:40:50.000 02:40:56.000
אבל זה ראיתם בדיעבד. אבל כשהתחיל בגין?
02:40:56.000 02:40:58.000
לא. אני הייתי בעד לקחת.
02:40:58.000 02:40:59.000
ואבא שלך?
02:40:59.000 02:41:10.000
תראי עם השילומים האלה אנחנו קנינו את הדירה. שם אבא קנה את הדירה בשיכון. זה עזר לפליטים הרבה מאוד. אי אפשר להגיד שלא.
02:41:10.000 02:41:10.001
בהחלט.
02:41:10.001 02:41:18.000
וזה עוזר עד היום. למי שעוד נשאר. ועוד יכול לקבל מהם משהו.
02:41:18.000 02:41:27.000
אבל עמוק עמוק. הכסף הזה נראה כמו כסף מלוכלך. לא כסף נקי.
02:41:27.000 02:41:33.000
שמשלמים לך בשביל הדם שנשפך. אז זה לא בדיוק.
02:41:33.000 02:41:42.000
אבל לא יודעת. צריכים היום. בלי כסף העולם לא יכול להתקיים. חייבים שיהיה.
02:41:42.000 02:41:42.001
את עשית ביקור שורשים?
02:41:42.001 02:41:42.002
כן.
02:41:42.002 02:41:48.000
איפה? היית בדינוב?
02:41:48.000 02:41:54.000
הייתי בדינוב. כן. הבית שלנו נמחק. לא נשאר כלום.
02:41:54.000 02:41:59.000
הכרת מישהו שם? מישהו הכיר אותך? את היית ילדונת.
02:41:59.000 02:42:09.000
לא. לא הלכתי לחפש. גם לא זכרתי אף אחד. הלכתי לראות איפה הזה היה. החנות שלנו בכיכר.
02:42:09.000 02:42:11.000
רגע החנות הייתה קיימת עוד?
02:42:11.000 02:42:22.000
לא שום דבר לא קיים. הם עשו טריק עם האנשים. הם מחקו את הרחובות ושמו שמות חדשים.
02:42:22.000 02:42:26.000
שיהודי בא לחפש את הבית שלו. בכלל אין רחוב כזה.
02:42:26.000 02:42:32.000
זה היה אצל בת דודה שלי ככה. באיזה...על יד קרקוב. איזה עיירה אני לא זוכרת.
02:42:32.000 02:42:37.000
את הרגשת... כמה זמן נשארת בדינוב? יום. שעה?
02:42:37.000 02:42:47.000
הסתובבנו בדיוק ירד גשם. אנחנו שכרנו טקסי עם נהג פולני ונסענו איתו.
02:42:47.000 02:42:52.000
נסענו גם לעיר של בעלי. הייתי עם ילד נדמה לי.
02:42:52.000 02:42:59.000
אחר כך בעלי נסע עם הבנים. נסעו פעמיים הם נסעו. נסענו נסענו.
02:42:59.000 02:43:12.000
אבל לא הרגשתי שום. כאילו שנולדתי שם. את יודעת. שזה היה הומלנד. לא. לא. לא הייתה הרגשה כזו.
02:43:12.000 02:43:15.000
שנאנו את הפולנים. שמענו מה שהם עשו.
02:43:15.000 02:43:27.000
אבל מצד שני חשבתי שאם תפסו פולני שהוא החביא יהודי. הגרמנים היו הורגים את כל המשפחה.
02:43:27.000 02:43:33.000
אז לא פשוט שהם לא החביאו את היהודים. כי הם היו צריכים להקריב את עצמם.
02:43:33.000 02:43:35.000
הם לא ידעו אם כן יתפסו אותם או לא יתפסו אותם.
02:43:35.000 02:43:43.000
זה היה צד אחד. אבל צד שני. אמרתי הם הלוא היו צריכים אולי לנסות.
02:43:43.000 02:43:47.000
ניצלו. יש הרי הרבה הרי חסידי אומות העולם שמה.
02:43:47.000 02:43:47.001
אני יודעת זה סיפוריםש...
02:43:47.001 02:43:47.002
אז מה הגעת למסקנה?
02:43:47.002 02:43:56.000
אז הגעתי שלא צריכים כל כך לגנות אותם.
02:43:56.000 02:44:04.000
אבל מצד שני. כבר סיפרתי לך את זה. שהגויים נולדו עם חלב אימם הם ינקו את השינאה ליהודים.
02:44:04.000 02:44:17.000
ועוד בפולנייה שהם קתולים זו הייתה האידאה שלהם. שאנחנו הרגנו את האלוהים שלהם את ישו.
02:44:19.000 02:44:24.000
זהו אני חושבת שזה מספיק. לא? כבר שלוש
02:44:24.000 02:44:35.000
את ממהרת. אנחנו לקראת סיום העדות. האם יש דבר שעוד היית רוצה להוסיף? לנכדייך. לנינייך?
02:44:35.000 02:44:37.000
איזה לך איזה משפט מסכם?
02:44:37.000 02:44:40.000
טוב. הם שמעו את כל זה. זה לא דבר חדש בשבילהם.
02:44:40.000 02:44:45.000
לא. אבל אולי לדורות הבאים. אנשים שלא מכירים אותך.
02:44:45.000 02:44:51.000
אני לדורות הבאים אני אומרת שאין ליהודי אין מקום יותר טוב מארץ ישראל.
02:44:51.000 02:45:03.000
שלא יסעו לארצות לחפש את היוגרט ואת הלבן שם בברלין. שיישבו כאן. אפילו שלא טוב. אז יש זמנים טובים ויש זמנים.
02:45:03.000 02:45:05.000
מרגיז אותך שנוסעים לברלין?
02:45:05.000 02:45:12.000
מרגיז אותי. כן. שהם מחפשים שמה את ה... אני לא יודעת. את הצלחת בשמים. אנחנו אומרים.
02:45:12.000 02:45:20.000
אין אין. כל אחד יש לו את הגורל שלו ואת המזל שלו ומי שיש לו פה פרנסה. שיישב פה בארץ.
02:45:20.000 02:45:24.000
ומי שאין לו פרנסה. שיחפש פרנסה. תמיד יש בארץ מה לעשות.
02:45:24.000 02:45:26.000
אבל לא ייסע לברלין.
02:45:26.000 02:45:39.000
כן. בכלל לא להתחבר עם הגויים. אין לנו ידידים. כולם שונאים את היהודים. ולמה הם שונאים את היהודים? מקנאה.
02:45:39.000 02:45:45.000
הם צריכים לשמוע את פלאטו שרון. איך שהוא מדבר. מה המדינת ישראל הקטנה הזאת נותנת לעולם.
02:45:45.000 02:45:54.000
איזה המצאות. המצאות של המים. של התפלת המים. אז זה הפטנט שלנו. ובכל המדינות יש בעיה של מים.
02:45:54.000 02:46:03.000
אנחנו רצינו לקנות אצל התורכים מים. אז עכשיו יש לנו. המצאנו את התפלת המים.
02:46:03.000 02:46:10.000
וזה מספק לנו את כל הצורך של המים. עכשיו כבר לא מודדים את הכנרת. כי אנחנו מתפילים בים יש הרבה מים.
02:46:10.000 02:46:14.000
לא רק זה. כל ההמצאות של בהייטק.
02:46:14.000 02:46:22.000
עובדה שאין לי אף נכד. ברוך השם בחו"ל. כולם פה בארץ.
02:46:22.000 02:46:24.000
את גאה בזה?
02:46:24.000 02:46:25.000
כן. מאוד.
02:46:25.000 02:46:32.000
שרה. אנחנו מודים לך. גם בשם "יד ושם" אני מודה לך וגם בשמי.
02:46:32.000 02:46:40.000
שבאמת רק תדעי טוב עם ילדייך ונכדייך ונינייך. תודה רבה לך.
02:46:40.000 02:46:42.500
תודה
02:46:42.500 02:47:00.000
זה אבא שלי יצחק קרישר בן יעקב פנחס ועם הבן שלי הגדול נח ובעלי נפתלי ליפשיץ.
02:47:08.000 02:47:13.000
זאת אמא שלי חיה מהבית שטרומלאופר.
02:47:13.000 02:47:21.000
גם עם הבן שלי הגדול נח. שקראו לו נוני. עוד לפני שסיפרנו אותו שהוא היה בן שלוש.
02:47:28.000 02:47:36.000
זה אני שרה. ובעלי נפתלי שאנחנו טסים לארצות הברית. זה היה בשנות השישים.
02:47:36.000 02:47:41.000
בעלי עבד באל על אז אנחנו כל פעם נסענו לטיולים בחוץ לארץ.
02:47:46.000 02:47:56.000
זה הבר מצווה של הבן שלי משה פנחס. וזה האבא שלו ואני.
02:47:56.000 02:48:02.000
ודודי הקטן שמה והאחרון בחליפה זה נח הבן שלי. זה שלושת הבנים שלי.
02:48:02.000 02:48:09.000
אני לא ידעתי. לא הכנתי תמונות אחרות. אז תסתפקו בזה.
02:48:11.000 02:48:25.000
זה עשינו שבת משפחתית לפני שלוש שנים. בקיבוץ עין צורים. לגיל שמונים אני חושבת שזה של בעלי.
02:48:25.000 02:48:33.000
אז כל המשפחה שלי פה. זהו.
Testimony of Sara (Krisher) Lipshitz, born in Dynow, Poland, 1934, regarding her experiences in Dynow, Dobromil, Bodaybo, Kirensk, Krasny Kut and other places
Life in a Jewish family of distinguished lineage, including celebration of holidays; her father's family was from the Bobov hasidim;
Outbreak of the war; burning of Jews [alive] in the synagogue; concentration of Jews; deportation of the Jews to Dobromil on rafts; living quarters in a summer home; transfer by train to eastern sections of the Soviet Union; her father's work logging trees; move to Bodaybo; embarkation on the last ship to Kirensk; signing of the Stalin-Sikorski Pact; embarkation to Krasny Kut; life in Krasny Kut, including holding the existence of a minyan (10 man quorum required for public prayer service); arrival of two orphans from Bodaybo;
Return to Wroclaw, Poland; her mother's trip to their house in Dynow; selling of the house; life in Wroclaw; receipt of help from the Joint Distribution Committee through their supplying of food through the Jewish Agency; move to Paris; attendance at a Chabad school; life in Paris; displays of antisemitism by the French; aliya to Israel.
Resources.tabstitle.details
Resources.tabstitle.map
Resources.tabstitle.hierarchicaltree
details.fullDetails.itemId
13143231
details.fullDetails.firstName
Sara
details.fullDetails.lastName
Lipshitz
details.fullDetails.maidenName
Krisher
details.fullDetails.dob
20/09/1934
details.fullDetails.pob
Dynow, Poland
details.fullDetails.materialType
Testimony
details.fullDetails.language
Hebrew
details.fullDetails.recordGroup
O.3 - Testimonies Department of the Yad Vashem Archives